En ny taxi-app tar sikte på å utjevne Ubers konkurransefordel i Oslo. Mivai, som appen heter, skal la deg sammenligne priser og finne taxier i nærheten på tvers av alle taxisentraler.

Ideen er enkel: ved samle alle selskapenes priser og la deg bestille fra selskapet du ønsker skal taxiene bli mer konkurransedyktige.

– Taxibransjen ville helt klart stått sterkere med en slik tjeneste, sier forsker Jørgen Aarhaug (33) Transportøkonomisk institutt.

LES MER: – Ubers verste mareritt ble nettopp virkelighet

– Vi får veldig mange tja

Roberth Vestbø i GoMobile AS.
Roberth Vestbø i GoMobile AS. (Foto: Privat)
Men vil taxiselselskapene ha den? Tja.

– Vi får veldig mange tja, fordi dette er en forsiktig konservativ bransje, sier gründer Roberth Vestbø (33) i GoMobile AS.

Selskapet har utviklet appen, og har prislissammenligningen på plass.

Men mens taxiselskapene i Sandnes og Kristiansand har gått med på å også la deg bestille taxi gjennom appen, holder Oslo-selskapen igjen.

Ingen selskaper i Oslo har ennå sagt seg villige til å la bestilling foregå gjennom én og samme app.

Taxiforbundet mislyktes med lignende forsøk

– Det er ikke alle som ønsker en markedsplass der du kan se alle priser og det er åpen konkurranse, sier Vestbø.

Aarhaug ved Transportøkonomisk institutt mener Vestbø er inne på svaret, men tilbyr en litt mer nyansert forklaring.

– Taxiforbundet laget en lignende app for noen år siden, uten at det var noen stor suksess. Men selskapene ikke nødvendigvis innstilt på å samarbeide.

– Men en tjeneste som lot deg sammenligne alle drosjer i Oslo og bestille der og da ville gjøre at taxiene kan tilby et bedre produkt?

– Ja, helt klart. Får du det til å bli ett nettverk, istedenfor seks, øker du tilgjengeligheten. Nettverksteknologi er nøkkelen til Ubers suksess. Jo flere bilder, desto bedre tilbud. Men det bryter ned konkurransen innenfor taxinæringen, som er sentral i dagens regulering.

Redd for å miste sjåfører

Det er også mye av grunnen til at taxiselskapene vegrer seg for å delta, mener Aarhaug.

– Konkurransen selskapene imellom gjør at de kan tape på å bli med på dette. De ønsker ikke nødvendigvis å dele informasjon med konkurrerende selskap, selv om det samfunnsøkonomisk ville vært lurt av dem sier Aarhaug.

Aarhaug, som har fulgt Uber og taxiselskapenes utvikling i Norge, forklarer at en av de viktigste argumentene de store taxisentralene bruker når de skal rekruttere løyvehavere (sjåfører journ.anm.) og kunder, er nettverket de kan tilby.

– De kjører for lavere priser, altså mindre per tur til sjåføren, men kan til gjengjeld tilby et større nettverk. Deler selskapene nettverket sitt, mister de den merverdien å tilby sjåførene og kundene.

LES MER: Uber-sjåfører strømmer til ny sjåfør-app

LES MER: Uber-sjefen: merker ikke frafallet

– Så det forhindrer dem i å ta i bruk et tilbud som ville kunne hatt en reell effekt i konkurransen med Uber?

– Ja. De ville helt klart kunne stått sterkere med dette, men det bryter med måten de tenker på markedet sitt.

Taxiforbundet: Usikker på om det er en god idé

– Fra et kundeperspektiv ville det vært veldig enkelt og veldig greit, men det er en utfordring å få alle bedriftene til å gå sammen om det, sier direktør Kristin Male (49) i Taxiforbundet.

Hun er heller ikke sikker på om det vil være i taxiselskapenes interesse å gjøre det.

– Vi vet ikke om det bra på næringen. Det finnes det ikke noe bra svar på. Jeg vil tro det fort kan bli veldig prisfokusert, og ikke så fokusert på kvalitet, sier hun.

Er Uber ulovlig?

En Uber-sjåfør ble nylig firkjent i Oslo tingrett fast. Foto: Heiko Junge /
En Uber-sjåfør ble nylig firkjent i Oslo tingrett fast. Foto: Heiko Junge / (Foto: NTB scanpix)

Debatten om hvorvidt Uber er - eller burde bære - lovlig har også fått en ny omdreining de siste dagene.

Politiet behandler Uber-kjøring på lik linje som pirattaxi og Samferdselsdepartementet har fastslått at Uber er ulovlig i Norge ut fra gjeldende bestemmelser.

Men en Uber-sjåfør som ble stoppet og avskiltet i oktober, ble frifunnet i Oslo tingrett tirsdag.

Oslo tingrett mener tjenestens mobilapplikasjon, som tilbyr persontransport mot vederlag, ikke er rettet mot publikum på offentlig sted. Dermed rammes den ikke av yrkestransportlovens paragraf 4.

Men retten skriver også at tjenesten UberPop ikke nødvendigvis er lovlig selv om sjåføren ble frifunnet.

Ubers norgessjef har overfor DN hele tiden stått fast på at de mener de tilbyr en lovlig tjeneste.

 

LES MER: NHO reiseliv: Innfør maksgrense på seks ukers Airbnb-utleie

KRONIKK FRA UBER (DN+): Uber tar ansvar

VIDEO: Derfor han norsk budbil-app fremfor Uber

Derfor velger han norsk budbil-app femfor Uber/Leonardo (35) kjører «budbilenes Uber»
Uber-sjåfører strømmer til den nye norske budbil-appen Zoopit. Dette er hverdagen til Zoopit-sjåfør Leonardo (35)/Slik er hverdagen til en Zoopit-sjåfør.
02:01 Min
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.