I forrige uke skrev DN Gründer at Nabobil lanserer søstertjenesten Nabobåt, der folk kan legge ut fritidsbåtene sine til utleie. Tjenesten har domenet nabobat.no.

Omtrent samtidig begynte en annen nettside å reklamere på Facebook. Denne kaller seg Nabobåt.no – og har registrert domenene nabobaat.no og nabobåt.no.

En dags forskjell

Den sistnevnte tjenesten, Nabobåt.no, er det på papiret eiendomsutvikleren Paal Aaserud (33) som står bak. Aaserud, henviser DN videre til advokatfullmektig Uros Tosinovic i advokatfirmaet Thommessen, og sier selv at han kun er investor i Nabobåt.

Prosessfullmektig Uros Tosinovic ved advokatfirmaet Thommessen sier at Aaserud og Nabobåt.no mener selskapet var først ute med domeneregistreringen, og vurderer å forsøke å stanse varemerkesøknaden Nabobil har til behandling hos Patentstyret.

Tosinovic hevder at Nabobåt.no og Nabobaat.no ble registrert som domene av Aaserud 11. september 2015.

Ifølge daglig leder i  Nabobil, Even Tangen Heggernes, ble domenet nabobat.no registrert 12. september 2015. Nabobil søkte om varemerket «Nabobåt.no» og Nabobåt 5. januar 2016.

Slik ser båtkonseptet til det samme selskapet som står bak Nabobil ut.
Slik ser båtkonseptet til det samme selskapet som står bak Nabobil ut. (Foto: Faksimile)

– Innledende stadium

– Dette er på et helt innledende stadium. Vi vurderer å forsøke å stanse motpartens varemerkesøknad. Jeg kan bekrefte at det ikke er tatt rettslige skritt enda, sier Tosinovic til DN.

I et brev til patentstyret datert 31. mars, skriver Aaserud følgende: «Det vises til overnevnte sak, og vi meddeler med dette at det vil komme en skriftlig formell klage / innsigelse til denne saken fra vår advokat innen 14 dager fra dd».

Dette bekrefter Aaserud overfor DN.

Et eget selskap for Nabobåt.no er under opprettelse, får DN opplyst fra Tosinovic.

Slik ser den andre Nabobåt-siden ut.
Slik ser den andre Nabobåt-siden ut. (Foto: Faksimile)
 

Nabobil: Fortsetter videre

Daglig leder Even Tangen Heggernes i Nabobil sier til DN at «Nabobåt» var i tankene til gründerne bak tjenesten da de begynte å planlegge Nabobil i mars i fjor.

– Siden den gang har Nabobil bygget seg opp et sterkt navn som har blitt synonymt med delingstjenester. Da vi skulle lansere Nabobåt ønsket vi å registrere varemerket, sier Heggernes, og fortsetter:

– Da vi oppdaget at noen hadde registrert lignende domene tok vi kontakt, og hadde også på et tidspunkt et bud inne på domenene, som ble avslått. Vi har uansett tenkt til å gå videre med tjenesten vår, og ser ikke noen dramatikk i dette, sier Heggernes.

Båttjenesten er nå i ferd med å bli rullet ut.

– Vi koder for harde livet og regner med å få på plass tjenesten i løpet av neste uke. Det blir spennende å se mottagelsen i markedet, men vi har vært klare på at man trenger eiendeler av stor verdi for å lykkes med delingstjenestene. Etter bolig og biler er dermed båter det naturlige neste skrittet, sier Heggernes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.