– Fra idé til pallbar, sier Sverre Steensen, daglig leder og eier av Unikia.

Han står ved bardisken i selskapets lokaler i Lille Grensen i Oslo.

– Det er mange steder man diskuterer ideer, men her tenker vi hele tiden at ideen skal på pall og ut i butikk, sier Steensen og smiler lurt.

«Ønsker å inspirere»

I det gamle ærverdige bygget i Lille Grensen, med utsikt rett mot Stortinget, har Steensens selskap flyttet inn etasjen på gateplan og tre andre etasjer.

– Her har vi 1000 kvadratmeter og en stab på 25 ansatte dedikert til innovasjon. De aller fleste er designere og utviklere.

Kundenes første møte ved inngangsdøren er en robot.

– Hvis du holder produktene opp mot roboten, forteller den prisen. Roboten teller også folk som går inn i butikken og mye mer, sier Steensen.

– Vi er en innovasjonslab. Formålet er å inspirere folk til selv å skape nye produkter. Her kan man eksempelvis bruke 3D-printere som kan produsere det kundene har laget, sier Steensen.

Han viser en lyspære-idé.

– Ser du at pæren svever i løse luften? Det gjør den ved hjelp av magnetisme, sier Steensen.

Steensen har vært en gjenganger på gaselle-listene. Fem år på rad var hans selskap Enklere Liv et vekstselskap med produkter som løser små og store hverdagsproblemer.

Ut av gasellen

Tall for 2015 viser at Enklere Liv fikk et underskudd på vel 19 millioner av en omsetning på nesten 250 millioner kroner.

Ifjor sluttet Steensen som leder og solgte seg helt ut av kjeden. Han tok med seg utviklingsselskapet Unikia fra konsernet.

Ifølge årsregnskapet ble Unikia tilført 90 millioner kroner i innskutt egenkapital. Unikia omsatte ifjor for 62 millioner kroner og oppnådde et driftsresultat på minus på 13,9 millioner kroner.

Nå satser Steensen på å bygge opp Unikia som et innovasjonsselskap, og har etablert konsulentselskapet New Now som skal hjelpe selskaper med å bli mer innovative.

En av 30 ideer

Steensen har også skrevet en 700 siders bok med tittelen «fra idé til suksess»

– Du skriver at du har utviklet 200 ideer frem til helt nye produkter. Hvor mange har du forkastet?

– Jeg har tenkt på ideer og innovasjon i over 10 år. Ofte starter det med et problem, hvor det ikke eksisterer gode løsninger. Totalt har jeg nok evaluert 6000 ideer.

– Altså er én av 30 ideer kommersialisert?

– Ja, de fleste ideer er dårlige. Det handler om å treffe det rette tidspunktet, god gjennomføring og riktig pris, sier Steensen.

Han peker på en av veldig mange skisser på veggene.

– Er sammenleggbare svømmeføtter en god idé?, spør han i forbifarten.

Ketchup, taco og sensorer

Steensen holder en aluminiumsbeholder i hånden.

– Ketchup er verdens mest populære saus, men den får ikke plass på det fine middagsbordet. Men med denne flasken kan ketchupen stå på bordet i et fint selskap. Er det en god idé? Jeg mener det, sier Steensen.

Han opplyser at foruten å veilede gründere, kan også Unikia gå inn som medeier inn i enkelte prosjekter. Det har selskapet blant annet gjort med utvikling av et sensor-produkt som gjenkjenner uheldig muskelaktivitet.

– Brukeren får en vibrasjonsvarsel hvis man belaster muskulaturen feil og ber brukeren bytte arbeidsstilling, sier Steensen.

Produktet lanseres i høst i hele Skandinavia, og Unikia har godt inn som medeier i selskapet Expain.

Unikia har gått inn som medeier i selskapet Expain sammen med industridesignerne Einar-Andre R. Bydal til vestre og Thomas Jakobsen. De to har utviklet et sensor-produkt som gjenkjenner uheldig muskelaktivitet og som lanseres i hele Skandinavia i høst.
Unikia har gått inn som medeier i selskapet Expain sammen med industridesignerne Einar-Andre R. Bydal til vestre og Thomas Jakobsen. De to har utviklet et sensor-produkt som gjenkjenner uheldig muskelaktivitet og som lanseres i hele Skandinavia i høst. (Foto: Dagens Næringsliv)
– Jeg syns dette er et eksempel på hvordan det bør gjøres, å gå fra idé til lansering i 1600 butikker på bare 10 måneder. Det er også morsomt at nesten hele produktet produseres i Norge.

Steensen er også veldig spent på et nytt kjøkkenredskap.

– Mange spiser taco hver fredag, men tacoen blir kald etter første lefse. Nå har vi laget en tacoserver som skal løse problemet. Den kommer snart i handelen.

Gründeren har stor tro på at Unikia kan bli et lønnsomt vekstselskap.

– Skaper man bra ting som markedet vil ha, vokser man raskt.

Han viser en dings som henger i luften.

– Er en røykvarsler som ikke piper når batteriet går tomt, men som senker seg ned en meter og blir hengende til batteriene byttes ut, en god idé?, spør Steensen.

Han svarer selv på spørsmålet.

– Den vil bli lansert.

Altså en god idé.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.