Filtermagasin.no, som lenge har vært en en nettside for film og tv-stoff, relanseres på nyåret under navnet Filter film og tv.

Samtidig utvider Filter Media Norge AS med nettavisen Filter nyheter og den rent kommersielle nettavisen Filter partner.

- Filter film og tv og Filter nyheter vil være strippet for kommersielt innhold, slik at det ikke skal være nødvendig å bekymre seg for hvor mange klikk de ulike sakene får, forteller daglig leder Lars Eide.

Ingen betalingsmurer

Filter partner er tilknyttet et eget domene og skal ikke påvirke innholdet i de redaksjonelle nettavisene.

- Ingen av de redaksjonelle nettavisene vil ha annonser og det vil ikke være noen betalingsmurer. Vårt mål er at alt innhold skal være gratis og lett tilgjengelig gjennom kanalene leserne bruker, sier Eide.

Det er den kommersille nettavisen som vil finansiere driften i Filter Media Norge AS.

Salg av native-annonser

- Selskapets inntekstkilde er basert på salg av native-annonser på den kommersielle nettavisen. Disse selges på en «no cure no pay»-basis slik at annonsørene kjøper et ønsket antall lesere av en native-annonse og betaler kun for dem som faktisk har konsumert innholdet, sier styreleder Even Aas-Eng.

Native-annonser brukes gjerne om annonser som har en form som ligner på de reaksjonelle omgivelsene de publiseres i.

Nettsiden tilbyr annonsører distribusjon av egne konsepter, men samtidig kan annonseinnhold produsere av Filters søsterselskap NewsLab AS dersom det er ønskelig.

- Vi forbeholder oss retten til å takke nei til annonsekonsepter vi mener ikke byr på godt nok innhold. Dette er viktig for oss ettersom forretningsmodellen baserer seg på at våre lesere faktisk skal like reklamene de blir eksponert for, sier Aas-Eng.

Klungtveit blir redaktør

Med på laget har Eide og Aas-Eng fått med seg Harald Klungtveit og Pål Nordseth, som begge er ansatt i Dagbladet og vil jobbe der ut året. Sistnevnte vil gå inn som ansvarlig redaktør for Filter film og tv, mens Klungtveit vil bli ansvarlig redaktør for Filter nyheter.

Klungtveit har lenge markert seg som en klar motstander av innholdsmarkedsføring, men skal nå gå inn i en nettavis som finansieres av nettopp dette.

- Vi har skapt et sterkt skille mellom det kommersielle og redaksjonelle og redaktørene skal derfor ikke trenge å fokusere på annet enn redaksjonelt innhold. Når Klungtveit har valgt å bli med i dette prosjektet forsterker det bare vår visjon om at dette er riktig vei for journalistikken, sier Aas-Eng.

Nå skal alle kunne booke sitt private band

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Hvor finner du artistene som er flinke nok til å kunne spille i bryllupet ditt, men samtidig ukjente nok til at du kan ta deg råd til dem? Inspirert av delingsøkonomien vil Lydelig vil koble usignerte artister med spillejobber.

Les mer her.

Nå kan du booke ditt private band
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:07
Publisert:


Les også:

Glad for oljesmellen

- Det tar tid å bygge opp

Står på oppstartsstreken dn+ (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.