I USA betegnes oppstartsselskaper som prises til over en milliard dollar på svært kort tid som såkalte «unicorn companies».

Uber og Airbnb er to av selskapene som har fått denne betegnelsen.

Nå ønsker også Schibsted å kaste seg på «unicorn companies»-trenden.

I en børsmelding skriver Schibsted at Frode Eilertsen skal lede et nytt initiativ som skal utvikle en såkalt «unicorn lab».

Schibsted mener dette kan hjelpe konsernet med å «identifisere, finansiere, utvikle og rulle ut vekstselskaper med stort potensial».

Omorganiserer ledelsen

- Frode har en eksepsjonell erfaring etter å ha jobbet i USA i mange år med suksessrike risikokapital- og gründerlaboratorier, og bringer med seg unik kompetanse, nettverk og erfaring, sier Schibsteds konsernsjef, Rolv Erik Ryssdal.

I den samme børsmeldingen melder Schibsted at også organisasjonsstrukturen vil bli forandret. Dette prosjektet ble startet i august under ledelse av Tina Stiegler, som tidligere har spådd Facebooks død.

Schibsted mener den nye organisasjonen vil «være enkel og transparent, med klart resultatansvar i de geografiske områdene». Den nye organisasjonen vil også ha «produkt og teknologi» som nye globale funksjoner på tvers av geografiene, ifølge meldingen.

– Vi vil bygge videre på det som tradisjonelt har vært våre sterke sider ved å være tett på lokale markeder samtidig som vi utnytter vår globale kapasitet. Vi tror dette vil gjøre oss i stand til å levere produkter i verdensklasse til våre brukere og annonsører, og samtidig utnytte nye og spennende vekstmuligheter, sier Ryssdal.

 

Schibsted-konsernets nye ledergruppe:

  • Rolv Erik Ryssdal, CEO
  • Didrik Munch, EVP Norway
  • Raoul Grunthal, EVP Sweden
  • Gianpaolo Santorsola, EVP Emerging Markets
  • Sondre Gravir, EVP Europe, Established Sites
  • Trond Berger, EVP Chief Financial Officer
  • Tina Stiegler, EVP People and Strategy
  • Rian Liebenberg, EVP Chief Technology Officer
  • Terje Seljeseth, EVP Chief Product Officer
  • Lena K Samuelsson, EVP Communications & CSR

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se DNtv: Google-sjefen refser norske næringslivstopper:

Google-sjefen refser norske næringslivstopper
Norge har verdens mest digitale forbrukere, men verdens tregeste næringsliv til å ta i bruk digital teknologi, hevder Jan Grønbech i Google Norge.
00:55 Min
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.