Det norske gründerselskapet Norselab fikk i sommer alpinprofilen Aksel Lund Svindal med på laget. Selskapet har som mål å utvikle og selge oppstartsselskaper, og ble startet av de norske gründerne og barndomsvennene Yngve Tvedt og Christian Lundvang.

- Jeg synes det er spennende å være med på å bygge opp selskaper, og dette er noe jeg ønsker å være med på lenge, sier Svindal om sitt nye karrierevalg.

Les mer om hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.

Satser på alpin-app

Norselabs største prosjekt er Skioo, en mobilapplikasjon som formidler betalingsløsninger i alpinanlegg. Den er allerede tatt i bruk av rundt 50 anlegg i Sveits, der Skioo først ble grunnlagt i 2012.

- Jeg hørte først om Skioo for rundt et år siden. Jeg dro til Sveits for å møte med Yngve i januar, og etter det har ting bare ballet på seg, sier idrettsprofilen, som selv både har investert i, og bidratt til utviklingen av, appen.

Første investeringsrunde var på 1,3 millioner svetiserfranc for oppstarten i 2012, og i andre runde i sommer hentet Skioo inn 1,5 millioner sveitserfranc. Til sammen utgjør det omtrent 24 millioner kroner etter dagens kurs.

- Det er motiverende å jobbe når man selv har en eierandel. Da er du med på en eventuell oppside, og tar samtidig risikoen om det går galt, sier Svindal.

Aksel Lund Svindal ser likheter med idretten

Svindal ble med på eiersiden i Norselab i sommer, og sitter i styret i selskapet. Han ser for seg å kunne bruke sin bakgrunn som idrettsutøver i sin nye karriere.

- Jeg ser mange likhetstrekk mellom å bygge opp selskaper og det å være idrettsutøver. Du har ansvaret for egen prestasjon, og ingen andre å skylde på om du feiler. Det er det samme som i idrett; om jeg gjør det bra og vinner, er det jeg som får betalt for det. Om jeg ikke presterer er det meg det går utover, sier han.

- Jeg har også inntrykk av at denne bransjen er rettferdig på samme måte som idretten; det er den som jobber hardest som vinner, sier Svindal.

Mer om Svindals gründerfilosofi: – Comeback burde applauderes i næringslivet også

Tøff start

Tildigere i år ønsket Norselab-gjengen å hente inn nye investorer for å utvikle Skioo videre, og få innpass i det norske markedet. Etter en måneds investorjakt i Mellom-Europa, ga Norselab-gründerne opp og flyttet satsingen til Norge.

- Da vi holdt på i Sveits var det en skuffende prosess å finne investorer til Skioo. Vi brukte mye energi på å selge inn Skioo til investormiljøer i Mellom-Europa, men de var ikke interessert i å forstå forretningsmodellen eller lære seg å kjenne menneskene bak selskapet, sier Tvedt.

Etter en uke i Norge var investorjakten over, og nå satser Norselab-gründeren på at 100.000 skiturer vil være betalt med appen innen skisesongen er over.

Gründere i en fallende bransje

Det globale alpinmarkedet er inne i en nedgangsperiode. En oversikt over alpinmarkedet fra 2014 viser at antall skidager falt med omtrent fem prosent i verdens største alpinmarked, Alpene, forrige skisesong. Det svenske selskapet Skistar, som driver en rekke store alpinanlegg, står bak oversikten.

- Gjennom Skioo har vi ikke bare utviklet en bedre løsning for betaling, men vi har også gjort det lettere for skikjørere å betale for hvor mange turer de tar, i stedet for å betale unødvendig mye fordi man er usikker på hvilket skipass som dekker sitt behov, sier Tvedt. Han ser på utfordringene i bransjen som en mulighet for nyskapning og innovasjon.

Skioo lar også alpinanleggene hente inn informasjon om kjøremønster og betalingsmønster hos kundene, som gründerne selv mener vil gjøre det lettere å skreddersy tilbud og priser ut fra kundepreferanser, vær og sesonger.

- Vi tror dette vil gjøre det lettere for alpinanleggene, som i dag er inne i en vanskelig periode globalt, sier han.

Har du tips til gode gründerhistorier? Ta kontakt med DNgründer på tips@dn.no.

Nå skal alle kunne booke sitt private band

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Hvor finner du artistene som er flinke nok til å kunne spille i bryllupet ditt, men samtidig ukjente nok til at du kan ta deg råd til dem? Inspirert av delingsøkonomien vil Lydelig vil koble usignerte artister med spillejobber.

Les mer her.

Nå kan du booke ditt private band
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:07 Min
Publisert:

Kim kjører Uber, leier ut rom på Airbnb og har startet et vaskeselskap uten ansatte

Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere

Gründerblogg: Derfor bør din neste idé IKKE være en app(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.