- Flyene våre er en "game changer" - og derfor håper jeg også Norwegian blir en "game changer" når det kommer til langdistanse. Billigbilletter på langdistanse skal bli den nye normalen, sa toppsjef Bjørn Kjos da Norwegian presenterte langdistanseplanene sine i november ifjor.

Folk hev seg på og bestilte flybilletter så nettsiden til Norwegian nær brøt sammen. Så langt har lavprisflyselskapet hatt en kabinfaktor - fulle seter - på formidable 96 prosent på langdistanse. Men mange av passasjerene har blitt skuffet og forbannet, for altfor mange av flyene til/fra New York og Bangkok har vært forsinket - veldig forsinket. Og forsinkelsene startet lenge før Dreamlineren ble satt i trafikk.

En oversikt Norwegian har hentet ut for DN.no viser at totalpunktligheten på langrutene siden oppstarten i månedsskiftet mai/juni er på 50,9 prosent. Dette betyr at hele 49,1 prosent av flightene har vært forsinket med mer enn 15 minutter. Dét er elendig - noe Norwegian selv også innrømmer.

- Dette er overhodet ikke godt nok, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

- Vi er lei oss for at de av våre passasjerer som har blitt berørt av forsinkelsene har måttet vente altfor lenge på å komme seg dit de skal, sier han til DN.no.

Taper mye penger
Dagens Næringsliv skriver i dag at flyanalytikere lenge har regnet med at nye langdistanseruter til USA og Asia ville belaste regnskapet med et tresifret millionbeløp i år. Problemet med Dreamliner-flyet har rammet både passasjerer og aksjonærer hos Norwegian. Aksjekursen er ned med over 40 prosent de siste to månedene.

Les mer: Norwegian kan tape 1300 kroner per kunde

Norwegian vil ikke gi et anslag på hva forsinkelser og problemer med Dreamlineren har kostet dem så langt.

Møter Boeing i ettermiddag
I ettermiddag møter Norwegian representanter fra Boeing til et hastemøte på Norwegians hovedkontor på Fornebu. Det var Norwegian som ba om møtet etter gjentatte problemer med Dreamlineren. Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil også være til stede, men det er usikkert om han får svar på en eventuell kompensasjon til selskapet.

Norwegian er så langt det eneste selskapet som har fått levert Dreamliner-flyet som også lar Boeing ta seg av vedlikeholdet. Også Qatar Airways flyr med Boeings Dreamliner til og fra Gardermoen, og lar SAS ta seg av det tekniske. Det har så langt bare ført til én større forsinkelse siden oppstarten 1. september.

Les også: - Det måtte bli trøbbel

<b>- Han kan lett bli stemplet som en medgangsleder</b>

<b>- Kunne ikke fått en verre start på langrutene!</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.