– Vi mobiliserer alt vi kan for å være klar før Amazon kommer. På pris skal vi matche uansett. Vi er ganske overbevist om at de kommer til Skandinavia i år eller neste år, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Han mener Elkjøp ha godt av å få trimmet hele maskineriet.

– For oss er en mobilisering sunt. Det er godt å være litt nervøs. Vi kan ikke ta noen kunder for gitt.

Semlitsch mener at Elkjøp allerede er godt forberedt. Han mener kjeden har tilpasset seg effektiv drift med høy omsetning og lave kostnader. De fysiske butikkene er bra lokalisert og fungerer i et samspill med nettbutikken. Og prisnivået er allerede lavt, ifølge Elkjøp-sjefen.

– Pris er blitt en hygienefaktor som bare må være på plass.

Han avviser at det er posisjonen til Power (tidligere Expert) som har gjort markedet mer prissensitivt.

– Jeg vil ikke trekke frem en spiller. Forbrukerne er oppdatert på priser. Det er ikke sikkert at prisene blir lavere med Amazons inntreden.

Elkjøp Nordic har 415 butikker. Selv om det samlede salgsarealet reduseres noe, mener Semlitsch at butikkstrukturen utgjør en konkurransefordel.

– Vi ser at halvparten av dem som handler på nettet velger å hente i butikk. Derfor er varetilgjengelighet viktig. Da er du med på startstreken.

Supervekst i fjor

I fjor duret Elkjøp Nordic, med hovedkontor i Nydalen, frem med en vekst på ni prosent totalt og 11 prosent i det norske markedet.

– Det ble et fantastisk år med 37,3 milliarder i inntekter, en økning på tre milliarder. Økningen tilsvarer mer enn halvparten av det Mediamarkt selger for i Sverige.

Tyske Mediamarkt er Europas største forhandler av forbrukerelektronikk.

Veksten i Elkjøps netthandel var på 30 prosent, mens de fysiske butikkene økte med tre prosent.

Semlitsch trekker frem høy kundetilfredshet, effekt av et nytt varepåfyllingssystem som sikrer tilgjengelighet av varer i butikk og bruken av nye markedsføringskanaler som Youtube som viktige årsaker til veksten.

Tradisjonell elektronikk har de siste årene hatt en relativ flat utvikling, men kjedene har karet til seg omsetning på nye segmenter.

Gaming-avdelinger

Gaming er enkeltsegmentet som bidrar mest til Elkjøp-veksten. Egne gaming-avdelinger i butikkene har bidratt til at spillsalget har steget fra 900 millioner kroner til 3,2 milliarder kroner.

Stein Erik Hagens nettbutikk Komplett har i en årrekke hatt en sterk posisjon på spill pc-er, men nå har Elkjøp meldt seg på og økt salget av kraftige maskiner som bygges fra bunnen av.

Også på områder som bedriftsmarkedet og kjøkkensalg er det en positiv utvikling.

– Nordmenn liker å pusse opp. I løpet av ti år skal vi bli like store som Ikea på kjøkken.

I fjor tok Elkjøp en lenge omdiskutert beslutning om å legge ned søsterkjeden Lefdal. Omprofileringen av butikkene hadde en større effekt enn det ble kalkulert med.(Vilkår)

– Jeg vil vise at jeg har guts, selv om jeg kommer fra en slik familie
Katharina Andresen skal ta familiebedriften Ferd videre, men ønsker ikke å bli satt i bås som en arving.
02:06
Publisert: