– Når jeg er rundt i verden på yoga-workshops, er det nesten så de andre river klærne av meg. Jeg har rett og slett kjent på etterspørselen, sier pr- og markedssjef Vibeke Klemetsen (41) i Run & Relax.

Vibeke Klemetsen iført rosa, sømløs treningsbukse som er høy og elastisk i livet og en bestselger for selskapet Run & Relax.
Vibeke Klemetsen iført rosa, sømløs treningsbukse som er høy og elastisk i livet og en bestselger for selskapet Run & Relax. (Foto: Kjetil Skårdal Andersen)

I fjor solgte selskapet yogabukser og andre treningsklær til kvinner for over 14 millioner kroner. I disse dager vokser det videre med salg til USA.

Selskapet designer, produserer, promoterer og selger yoga- og løpeklær og har truffet perfekt med «athleisure»-trenden, der treningstøy brukes også utenom trening.

– Det er en fjær i hatten. Det er stas, sier daglig leder Marianne Borchgrevink (49) om at Run & Relax er en av årets gasellebedrifter.

Yoga og business

I årets 3037 gaselleselskaper er ni av ti daglige ledere menn. Men i Run & Relax er det kvinner som styrer showet. Bak selskapet står to damer med vidt forskjellig bakgrunn.

– Vi utfyller hverandre godt, sier Klemetsen.

Hun har bakgrunn fra blant annet tv, har laget bøker om helse og sunnhet, har praktisert yoga i 20 år og vært instruktør i 12 år.

Borchgrevink har jobbet med forretningsstrategi i store selskaper som Accenture, Coca-Cola og Statoil. Da hun rundet 40, tenkte hun «nå eller aldri». Sammen med medaksjonær Margit Unander (43) ville hun starte noe eget.

– Jeg synes både trening og klær er gøy, men å skape ny business er mest gøy, sier Borchgrevink, som eier 35 prosent av selskapet.

Slik gjør du en klassisk solhilsen
Yogainstruktør Vibeke Klemetsen viser deg hvordan du gjør en klassisk solhilsen.
03:26 Min
Publisert:

Tilfeldig treff

Da Borchgrevink en dag lunsjet på restauranten Bølgen & Moi, satt Klemetsen med sine venner på et annet bord. De to ble introdusert, og Borchgrevink spurte om det var mulig å få privattimer i yoga av Klemetsen.

I dag er Klemetsen nest største aksjonær i Run & Relax med 17 prosent av aksjene.

– Vi utvikler merkevaren sammen, og Vibeke bidrar med stor kompetanse om yogamiljøet. Det var viktig for oss at hun ble med som eier i selskapet. Hun har masse innspill i designprosessen. Det skal være funksjonelt tøy, som skal føles bra. Det er alle jenter opptatt av, sier Borchgrevink.

Selger mest på nett

Run & Relax styrer hele verdikjeden selv, fra design og utvikling til produksjon, til salg, markedsføring og ordreutfylling. Selskapet har også en butikk i motesenteret Eger i Oslo sentrum, men er ikke opptatt av salg hos store kjedebutikker.

70 prosent av salget skjer på nett, og det er viktig at tøyet føles godt å ta på når kunden pakker det ut hjemme. Hvis ikke, handler de ikke igjen, sier Borchgrevink.

– Yogabuksene er sømløse, og kjennes nesten som et ekstra lag med hud, sier Klemetsen.

De lager mange av produktene av bambus, og noen med teknisk materiale.

Klærne designes av danske Camilla Veronica Vesth, som også er aksjonær.

Borchgrevink kom over Vesth da hun på en forretningsreise leste et magasin om kvinner som tok drastiske valg i livet. Én av dem var Vesth, som hadde jobbet som designer for Adidas og Puma, og var sjefdesigner for Le Coq Sportif i Paris, da hun bestemte seg for å hoppe av og jobbe som frilanser. Borchgrevink tok kontakt.

I dag er Vesth sjefdesigner for klærne, som produseres i Portugal.

Daglig leder Marianne Borchgrevink (til venstre) i Run & Relax mener hun og medeier Vibeke Klemetsen utfyller hverandre godt.
Daglig leder Marianne Borchgrevink (til venstre) i Run & Relax mener hun og medeier Vibeke Klemetsen utfyller hverandre godt. (Foto: Kjetil Skårdal Andersen)

Lik og del

Run & Relax markedsfører seg blant annet gjennom egne «ambassadører» – som personlige trenere, instruktører og treningsglade bloggere. I tillegg er yogakjendiser med millioner av følgere blitt med på samarbeid der klærne promoteres i form av gavekort, eller som premier i utfordringer følgerne får på Instagram.

– Vi har en veldig tydelig strategi på å vokse på sosiale medier og bruker mye tid på Facebook og Instagram, sier Klemetsen.

Selv har hun over 34.000 følgere på Instagram, mens Run & Relax har over 20.000.

– Man må være et klikk unna et kjøp, det er viktig, sier Borchgrevink.

På sosiale medier forsøker de å engasjere med å promotere en sunn livsstil og gi små glimt av en aktiv hverdag.

– Det er sjelden vi legger ut «nå er det halv pris på våre varer»-type innlegg, sier Klemetsen.

Stoler på «supertrend»

Som aksjonærer og i styret har Run & Relax-gründerne fått med seg folk med bakgrunn fra Sundal Collier, Helly-Hansen og Nike.

– Over tid må vi trolig hente inn kapital for å vokse. Vi har hele verdikjeden, og tar hele risikoen selv så det krever kapital, sier Borchgrevink.

I fjor investerte Run & Relax i nye systemer som ga et lite underskudd, men gjør at selskapet har alt på plass for å satse utenlands – noe Klemetsen har ivret for i flere år.

– Alle spør om hvor de kan kjøpe klærne, men frem til nå har Marianne sagt «hold your horses!», forteller Klemetsen.

– Skal vi først selge og levere varer, må vi gjøre det ordentlig. Det er vi rustet for nå. Vi har begynt å selge til studioer i Tyskland, Sverige, Danmark og England, og ser kjempepotensial for internasjonalt salg, sier hun.

Nå står USA for tur.

– Utlandet er fem til ti år foran oss, og bruken av yogaklær er en supertrend som ikke vil gi seg. Det har kommet for å bli, sier Klemetsen.(Vilkår)

Angst Bar grunderens fem råd til etablerere
– Du får helt sinnsykt mye trøbbel om du ikke gjør det.
01:50 Min
Publisert: