Svært godt salg av spesielt Kari Traa- og Dæhlie-produkter førte til at Active Brands gjorde tidenes salgshopp og tjente rundt 100 millioner kroner i 2016. De to siste årene har omsetningen fortsatt veksten, mens resultatet før skatt har gått noe ned.

I 2018 hadde Active Brands en omsetning på 967 millioner kroner, en økning på 74 millioner fra året før. Resultatet før skatt endte på 71 millioner, som imidlertid var ned fra 87 millioner i 2017.

– Active Brands har i løpet av 2018 fortsatt å styrke sin posisjon i det europeiske og amerikanske sportsmarkedet. Veksten på 8,2 prosent er organisk basert på de samme merkene som i 2017. Mesteparten av veksten kommer fra det amerikanske markedet, skriver selskapet i sin årsberetning.

– Nesten alle merkene våre vokser. Vi er godt fornøyd med utviklingen, sier konsernsjef Espen Krogstad til DN.

Sliter med høye ullpriser

Han legger imidlertid ikke skjul på at marginene er under press.

– Ja, marginene våre går noe ned, det er vanskelig å holde marginene oppe i sportsbransjen om dagen. Det er jo tøffere konkurranse, men vi blir litt reddet av at over 50 prosent av markedet vårt er utenfor Norge. Konkurransen er tøff i USA også, men ikke som i Norge, sier Krogstad, som opplyser at Kari Traa er det desidert største merket Active Brands har i dag.

At resultatet før skatt er noe svakere enn tidligere, bekymrer ham ikke.

– Nei, vi fokuserer mest på omsetningen, og den stiger. 2019 har dessuten startet veldig bra, vi ser allerede nå at vi vil få vekst både i omsetning og resultat for helåret, sier han.

– At vi har flere ben å stå på, er en av styrkene våre, men vi forventer tøffere konkurranse i markedet også i tiden fremover. En annen utfordring vi har nå er høye råvarepriser. Prisen på ull er veldig høy, og vi satser jo veldig mye på ullprodukter, sier Krogstad.

Samarbeider med flere idrettsprofiler

Active Brands driver salget av klesmerker som Kari Traa, Bjørn Dæhlie, Johaug og flere andre merkevarer.

I fjor skrev DN at Therese Johaug er en av flere profilerte idrettsutøvere som eier aksjer i selskapet Active Brands.

Selskapet ble i 2017 kjøpt opp av oppkjøpsfondet FSN Capital.

Salget skal ha gitt investor Kjetil Holta, som var største eier i Active Brands, en gevinst på 500 millioner kroner og norske skistjerner til sammen 140 millioner kroner. De fleste av dem som tjente gode penger på salget reinvesterte gevinsten i selskapet og ble med videre som eiere i selskapet.

Johaug takket da Active Brands for støtten gjennom den vanskelig tiden, og reinvesterte – i likhet med Kari Traa og Bjørn Dæhlie – i selskapet.

Langrennsesset tjente over seks millioner kroner i 2018.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.