Omtrent tre av fire Adidas-butikker verden over er nå stengt på grunn av viruspandemien. Salgsnedgangen er på 19 prosent.
Det har ført til rekordsvake tall for den tyske sko- og klesprodusenten og forventer 40 prosent salgsnedgang i andre kvartal. Det skriver selskapet i kvartalsrapporten mandag.
- Både topp- og bunnfall i andre kvartal 2020 forventes å være mer uttalt enn de som er registrert i første kvartal, skriver selskapet.
Adidas solgte produkter for til sammen 4,75 milliarder euro i årets første tre måneder, prognosene var på 4,85 milliarder dollar. Det vil derfor si at den fulle effekten av koronaviruset ikke vil bli synlig før andre kvartal.
Selv om butikkene har vært stengte i over én måned, har Adidas opplevd 35 prosent økning i nettsalget.
Størst nedgang i Asia
Det er selskapets Asia-tall som viser de svakeste tallene. Det er 250 milloner dollar i usolgte aksjer i Kina. Adidas melder derimot at Kina-salgene begynner å ta seg opp igjen i de første ukene av april.
Driftsresultatet falt til 65 millioner euro, men var på forhånd ventet til 263 millioner euro. Selskapets børsresultat for første kvartal sank med 1,2 prosent.
14. april meldte Adidas at de hadde fått godkjent kriselån til 2,4 milliarder euro fra de tyske myndighetene. Selskapet planlegger angivelig obligasjoner for å erstatte lånet.
Usikre utsikter framover
Med kinesiske butikker på vei til å åpne igjen, gjenstår nå resultater fra resten verden. Selskapet melder om stor usikkerhet knyttet til når butikker og land vil åpne opp igjen. Det samme gjelder idrettsarrangementer hvor Adidas pleier å sponse. Disse faktorene vil trolig ha en betydelig påvirkning på selskapet framover.
Adidas-avtale gjorde Kanye West dollarmilliardær
Fredag kunne Forbes melde at den amerikanske rapperen Kanye West er lagt til på deres eksklusive milliardærliste. Det er derimot ikke musikksalg som har gitt West listeplass, men joggeskoavtalen med Adidas.
Rapperen er nå verdt 1,3 milliarder dollar.
Den 42 år gamle rapperen har siden 2015 lånt ut navnet sitt til Adidas for å produsere Yeezy-skoen som ifølge Forbes selger til 1,3 milliarder dollar i året i USA. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.