Black Friday har utviklet seg til en handledag av de sjeldne. Tall fra transaksjonsselskapet Nets viser at det under Black Friday i fjor ble utført nesten 8,1 millioner kortkjøp, en økning på vel seks prosent sammenlignet med tilsvarende dag året før.

Nordmenn handlet varer og tjenester med betalingskort for mer enn 3,3 milliarder kroner under Black Friday i fjor – gjennom Bankaxept-kort, ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort.

– Kun 22. desember 2016 er kortene blitt benyttet flittigere enn under Black Friday i fjor, sier pressesjef Stein-Arne Tjore i Nets.

Blir lurt av kreditt

Flere kredittkortselskaper reklamerer på tilbud på kredittkort under Black Friday der enkelte av kortene gir ekstra rabatt på varer som allerede er nedsatt i forbindelse med dagen. Samtidig har disse kortene ofte skyhøye renter på over 15 prosent, og noen over 25 prosent.

Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet mener forbrukerne blir ledet til å handle på kreditt på dager som Black Friday.

– Men jeg jeg vil også legge til de resterende 364 dagene i året, sier Jensen.

– Tilleggstjenester og rabatter knyttet til bruk av kredittkort, fremmer ytterligere vekst i dyr gjeld som setter husholdningenes økonomi under press. Vi har bedt regjeringen om å stramme inn regelverket på dette området, men vi har ikke nådd frem i Justisdepartementet som regulerer dette området, forteller Jensen.

Ifølge Forbrukerrådet er ikke denne typen koblinger bærekraftige på grunn av oppbyggingen av gjeld i husholdningene og særlig den kostbare gjelden som følger kredittkortene.

Noen vil peke på at bruk av kredittkort kan ha sine fordeler på nett. Er det lurt å bruke kredittkortet i butikk på slike dager?

– For den enkelte forbruker er det fordelaktig med nedsatt pris eller flere flybonuspoeng. For dem som klarer å håndtere kredittkortgjelden sin på forfall, så er det liten risiko. For forbrukere som fellesskap er det derimot en risiko, sier Jensen.

Drar kortene

Statistikken viser at bruken av kredittkort skiller seg ut på dager som Black Friday. Forbrukslånsbanken Bank Norwegian merket trykket under forrige års handledag.

– Spesielt i 2016 så vi utslag i kortbruken som vi egentlig ikke trodde var mulig. På selve Black Friday var bruken over dobbelt så høy som på en normal fredag. Det høres kanskje ikke så spektakulært ut, men det er faktisk veldig spesielt. Særlig med tanke på at bruken både dagene før og etter Black Friday også var ekstraordinære, forteller leder for marked og kundeservice i Bank Norwegian, Fredrik Mundal.

For Bank Norwegian var 2016 første gang at kortbruken i november var høyere enn bruken i desember. De er derimot usikre på om kortholderne totalt bruker mer penger enn de ellers ville gjort, eller om handelen gjøres tidligere. I 2016 så banken at utestående balanse faktisk ble redusert i desember.

– Det kan se ut som en del kunder gjør unna julehandelen i november. Halv skatt gjør at mange betaler inn på kredittkortet når regningen kommer, slik at kortkundene som gruppe betaler mer tilbake enn det de bruker kortet for i desember, sier han.

Liten økning i forbrukslån

Bank Norwegian så derimot ingen økning i antall søknader på på forbrukslån i dagene før salgsdagen. Dette gjelder også for kredittkortkunder.

Kommunikasjonsrådgiver Cecilie Miller i banken Santander forteller at de heller ikke har indikasjoner fra deres tall om at folk tar opp forbrukslån i vesentlig større grad i forkant av Black Friday enn på andre handledager. De opplever heller ingen spesiell økning i antall kredittkortkunder.

Hun forteller at de heller ikke har noen tall på eventuelle endringer i selve inntjeningen på Black Friday.

– Vi ser at den andelen av kjøpet som er finansiert via oss i de kjedene vi har et samarbeid med i fjor økte med tre promille på Black Friday, skriver hun i en epost til DN.

Tiltak mot betalingsutsettelser

Det er ingen tvil om at nordmenn drar kortene under handledager som Black Friday. Jorge B. Jensen i Forbukerrådet er imidlertid bekymret over den hyppige bruken av betalingsutsettelser som flere av de store kjedene benytter.

– Når forbrukere mister kontroll på kredittkortbruken, er det lett å dra på seg større gjeld enn hva man kan betjene. Det gjelder både i dag og på de øvrige 364 dagene i året.

Forbrukerrådet mener det er behov for tiltak på betalingsutsettelser som styrker forbrukernes posisjon.

– Det gjelder både kredittyters informasjonsplikt, undersøkelsesplikt og mulighet for inndrivning av gjeld.

Kjedene har egne kredittordninger som er pålagt de samme pliktene som andre kredittytere, men Jensen mener det er dårlige forutsetninger for en forbruker til å treffe rasjonelle og veloverveide valg «i et butikklokale som strutter av rabatter, sjokkselgere og i kassakøen med andre utålmodige kunder på Black Friday-giret».

– De dårlige forutsetingene for kontraktsinngåelse taler for at innføres en nedkjølingsperiode for butikksolgt kreditt, altså at man ikke kan impulskjøpe kreditt i butikk, sier han. (Vilkår)

Går det an å få boliglån på to minutter i DNB? Se hvordan det gikk da DNs journalist testet
02:04
Publisert: