– På et tidspunkt vil det kunne komme en aktør og ta 50 milliarder av det norske varehandelsmarkedet. Da er det noen ledere som bør sove dårlig om natten, sier Arne Matre som er nordisk leder for handel & konsumentprodukter i rådgivnings- og revisjonsselskapet EY.

– Tror du Amazon rykker inn i det nordiske markedet?

– Ja, enten de eller en annen stor aktør som Alibaba er i markedet og snuser på dette. De vil agere når tiden er riktig. Det er to ting som kjennetegner det nordiske markedet. Det bor ikke så mange her, men de som bor her har god råd. 

Matre tror de internasjonale gigantene både flyter på en bølge, har kapital, teknologi og erfaring til å utfordre de etablerte i Norge. I tillegg tror han de kan klare å utnytte store datamengder på en mer innovativ måte enn vi tradisjonelt kjenner til.

 Amazon turer frem

Amazon er en av de mest aggressive innen internasjonal netthandel og har trappet opp på dagligvarer.

Selskapet har allerede rykket inn i det tyske markedet for dagligvarer på nett. 

– Der prøver de seg både på dagligvarer og andre varer.

Nylig ble også den amerikanske kjeden Whole Foods, som har posisjonert seg på mer up-market og økologiske produkter, kjøpt opp. Dette førte til et betydelig børsfall for konkurrentene i USA. 

Innen dagligvarer og spesielt landbruksprodukter har Norge vært en egen øy i Europa på grunn av tollmurer. Tidligere har både store dagligvaregrupperinger som Ica og Lidl gitt opp å erobre Norge.

Uenig med Rema-Reitan

Så langt er det underskudd som preger bunnlinjen til de norske dagligvareaktørene på nett. Flere skeptikere mener det er vanskelig å tjene penger på dagligvarer på nett. En av dem er Rema-sjef Ole Robert Reitan.

– Jeg er rolig. Det ser ut som det er fryktelig vanskelig å få til å gå rundt, uttalte Reitan til DN.

Matre tror ikke at dagligvarer på nett blir et blaff.

– Jeg mener mange ikke forstår at det vil være kravet fra kundene og eventuelt konkurrenten som vil kreve endringer. Det er naturlig å se på dagligvarebransjen samlet og endre forretningsmodellen og ikke holde igjen på det man ikke liker.

– Hvorfor er dagligvarer så sent ute på nett?

– Det er avhengig av hvem du spør, men det er fortsatt lite volum og mange sitter på gjerdet. Matkassene har stagnert slik vi trodde. Det er bare Kolonial.no og kanskje også Marked.no som virkelig har tatt steget, men markedet er fortsatt preget av gründervirksomhet. Hvis for eksempel Norgesgruppen-konsernet hadde gått virkelig inn, først da hadde det blitt virkelig muskler.

Inn med personlige assistenter

EY har utarbeidet en rapport om detaljhandel som viser at bransjene kan vente seg grunnleggende endringer i løpet av få år:

  • Innen fire år vil de fleste forbrukere betale med smarttelefon og ikke ved kassen i butikken, ifølge ekspertpanelet med nordiske handelstopper.
  • I løpet av åtte-ti år forventer bransjeeksperter som deltar i undersøkelsen at bruken av digitale assistenter (som Apples stemmestyrte system Siri og Amazon Echo) vil stå for fem prosent av detaljhandelen.
  • I løpet av 12 år tror panelet at flesteparten av kjøpene blir levert av selvkjørende biler og droner.

Åpner for nykommere

Det norske markedet innen dagligvarer er i dag på rundt 180 milliarder kroner, mens norsk faghandel selger for rundt 280 milliarder kroner.

– Det finnes flere attraktive bransjer, blant annet sport der det er spennende marginer.

Digitaliseringen av handelen har allerede gjort at mindre aktører seiler opp.

– Helt ukjente aktører kan komme inn og lage støy for de etablerte. Bare se på apotek. I Sverige har kjeden Apotea blitt markedsleder på nett, mens i Norge har Komplett kommet på banen. Mange lo av dette i begynnelsen.(Vilkår)

Årets kuleste suv. Dermed basta.
Range Rover Velar er det nyeste innen SUV.
02:60
Publisert: