Amazon endte opp med et resultat per aksje på 5,75 dollar i tredje kvartal, mens omsetningen endte på 56,6 milliarder dollar. Mens resultatet var bedre enn analytikerne ventet, skuffet omsetningen og aksjekursen har vært dalende siden.

Netthandelsgiganten legger frem resultater for fjerde kvartal etter at de amerikanske børsene stenger torsdag kveld. Så langt er aksjen opp tre prosent torsdag, og har nytt godt av ringvirkningene etter at Facebook-aksjen spratt opp 11 prosent torsdag morgen, sammen med andre tech-aksjer som Netflix og Alphabeth.

Facebook la onsdag kveld frem resultater som var langt bedre enn ventet. Så langt er Facebook-aksjen opp 11,71 prosent.

I forkant av fremleggelsen av Amazons resultater, forventer analytikerne at omsetningen vil øke med 18,8 prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med samme kvartal i fjor, ifølge Refinitiv gjengitt av CNBC.

Omsetningen er forventet å ende på 71,9 milliarder dollar som tilsvarer rundt 607 milliarder norske kroner, ifølge Refinitiv gjengitt av CNBC. Samtidig er det ventet et resultat på 5,68 dollar per aksje.

Tror julesalget påvirker positivt

Ifølge Wall Street Journal tror analytikere at et rekordhøyt nettsalg i forbindelse med julen vil gagne netthandelgigantens resultater for fjerde kvartal. Samtidig la Toys “R” Us ned tusenvis av butikker i 2018, som også kan påvirke Amazons resultater positivt.

Til tross for rekordhøyt nettsalg før jul, peker CNBC på at det har kommet signaler om et svakere detaljhandelsmarked i Europa, og det er spørsmål rundt hvordan Amazon gjør det i andre markeder, som India.

Tre milliarder i økte lønnskostnader

I november økte netthandelsgiganten minimumslønnen til 15 dollar per time, rundt 127 kroner med dagens kurs.

John Blackledge, en analytiker hos Cowen, uttalte at endringen anslås å koste Amazon 370 millioner dollar i fjerde kvartal. Det tilsvarer 3,13 milliarder norske kroner.

CNBC påpeker også at selskapet har vært mer fokusert på å styrke lønnsomheten enn omsetningen de siste årene, med vekst fra andre markeder som sky, reklame og annonser, samt tredjepartsmarkeder. Amazon er for øyeblikket regnet som verdens tredje største aktør i det digitale annonsemarkedet, etter Google-eier Alphabet og Facebook.

Hør DNs podkast «Mandagsmøtet»:

Trine hatet sin forrige jobb og sluttet. Hvordan forklarer hun det på jobbintervju?

Hør hvilke råd hun får i «Mandagsmøtet» her:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik kunne du spionere med Facetime
01:22
Publisert: