Mens det for tre år siden var 40 prosent av befolkningen som boikottet enkelte varemerker, er det nå 56 prosent som gjør det samme, skriver Dagsavisen.

Tallene er hentet fra en spørreundersøkelse med 1.003 deltakere fra 18 år og oppover. Den er utført av Forbruksforskningsinstituttet SIFO på oppdrag fra Amnesty International Norge.

– Jeg lar være å kjøpe visse tomatbokser på grunn av slavearbeid i Italia, forteller generalsekretær John Peder Egenæs.

- Økende bevissthet

De fleste boikotter varer på grunn av brudd på menneskerettigheter. Andre grunner er internasjonale konflikter, dårlige arbeidsvilkår og saker som gjelder klima og miljø.

– Det at så mange flere boikotter enn før, tyder på at bevisstheten og kunnskapen om måten varer produseres på, er økende, sier Egenæs.

Tross i at over halvparten av oss boikotter visse varer, tror så mange som 65 prosent at samfunnsutviklingen ikke blir påvirket av denne type kjøpenekt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.