Ved midnatt lokal tid gikk startskuddet for årets singeldag i Kina. Brukere over hele landet sto klar for å gjøre kupp på internett. Flere titusen selskaper og merkevarer har dumpet prisene i dag for å skape oppmerksomhet rundt egne navn–og skape salg. De lykkes.

Årets handelsfest

I løpet av den første timen ble det omsatt for nesten 50 milliarder kroner via nettstedene til Alibaba. Dette er en ny rekord. Singeldagen har for lengst gått forbi de amerikanske handelsdagene «Black Friday» og «Cyber Monday».

Singeldagen i Kina vil omsette for rundt seks ganger med enn «Black Friday» og «Cyber Monday» samlet i år.

«I 2013 var 35 handelsvolumet vårt 35 milliarder yuan (43 milliarder kroner). Nå kan vi nå dette på en time», skriver Alibabas konsernsjef Daniel Zhang på selskapets nettside.

I fjor omsatte Alibaba for 116 milliarder kroner i løpet av singeldagen. I år forventes omsetningen å ende på over 165 milliarder kroner i løpet dagen. Dette er i samsvar med omsetningsveksten på 55 prosent i tredje kvartal.

Det er hentet inn kjente navn fra USA og Europa som deltar på arrangementer hele dagen. Victoria og David Beckham deltok på nedtellingen i Shenzhen på torsdag kveld. Popbandet OneRepublic sto for underholdningen og den amerikanske basketballspilleren Kobe Bryant signerte autografer.

Studenter ved Nanjing University bestemte seg for å feire singellivets gleder i 1996 ved å spandere en gave på seg selv. Kommunistpartiets propagandaapparat forsøkte å gjøre dagen til en mulighet for ungkarer til å finne seg en kjæreste.

Internettselskapet Alibaba fikk gjennombrudd i 2011. De mobiliserte leverandører og samarbeidspartnere og bombarderte kundene med gode tilbud fra grytidlig på morgenen den 11.11.11. Det ble en suksess.

- Dette er ikke sunt

Alibaba, som er børsnotert i USA, har vært under etterforskning av amerikanske myndigheter på hvordan de innrapporter omsetningen fra blant annet singeldagen.

Alibaba driver netthandelssteder, men det er ofte andre selskaper som står for selve salget. Alibaba tar en kommisjon. Alibaba har rundt 440 millioner aktive kunder i Kina.

- Den reelle gevinsten fra dette er ganske så begrenset. Forbrukerne tar impulsive beslutninger og ender opp med å returnere rundt en tredjedel av hva som blir solgt. Fremtidige salg blir spist opp av dette. Det skaper en ødemark med isopor og pappesker. Dette er ikke et sunt fenomen, sier professor i markedsføring ved China Europe International Business School, Jeongwen Chiang, til Los Angeles Times.

Dette er et logistikkmareritt. Alibaba forventer å sende ut over en milliard pakker i løpet av dagen. I fjor var det klagestorm fra kunder som ikke mottok varene de hadde kjøpt og betalt.

- Det var mange klager. Forsendelsene ble forsinket da alle bestilte på samme dag, sier professor Wang Fuzhong ved Central University of Finance and Economics i Beijing til ABC News.

To milliarder brukere

Singeldagen har spredt seg til andre asiatiske land. I Sørøst-Asia har Lazada, som ble kjøpt av Alibaba tidligere i år, lansert singeldagen i seks markeder. Kinesiskproduserte virtual reality-briller selges med 87 prosent rabatt og flatskjermer med 40 prosent rabatt.

ALibaba har tilrettelagt deler av nettstedet for bruk av virtual reality-briller. På «Buy+»-sidene holder det at brukeren nikker med brillene på for å kjøpe et produkt etter å ha sett det i 360 graders vinkel.

Alibaba ekspanderer for tiden internasjonal med oppkjøp i India, Sørøst-Asia og USA.

- Vår visjon er at om ti år skal to milliarder forbrukere over hele verden handle hos oss. Globaliseringen vår dreier seg om å hjelpe småselskaper med å drive forretninger på en mest mulig effektiv måte, sa Alibabas grunnlegger Jack Ma nylig.

Markedene

Volatiliteten er tilbake ved de asiatiske markedene etter en kraftig nedgang på onsdag og en tilsvarende oppgang på torsdag. Den japanske Nikkei-indeksen endte nesten syv prosent høyere i går og startet fredagen med en oppgang på over 1,5 prosent.

I de fremvoksende markedene i Sørøst-Asia og India er det en markant nedgang med en kraftig nedgang i Indonesia og Filippinene.

Det er også uro på valutamarkedet. Den indonesiske valutaen (rupi) falt med 2,6 prosent i morgentimene mot dollar – det meste siden september 2011. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.