Gründer, bil- og båtentusiast Bård Eker fra Fredrikstad er mest kjent for å ha designet for den svenske bilprodusenten Koenigsegg, og det er designvirksomheten som bidrar med pengene i Eker-gruppen. Samtidig fortsetter det spesialiserte båt-selskapet Hydrolift å tynge regnskapene.
Også fjoråret endte med minus for Hydrolift, som opplevde nesten halvering av omsetningen, og mer enn 20 millioner kroner i underskudd i fjor. Det bringer det samlede underskuddet siden oppstarten i 2002 til mer enn 180 millioner kroner.
– Vi hadde ventet at det skulle bli et negativt resultat for Hydrolift, men det ble kanskje et par millioner under forventet, sier Eker.
Må selge flere båter
Hydrolift har de seneste årene jobbet hardt for å utvikle spesialiserte båter for profesjonelle aktører som forsvaret, brannvesenet og politiet. Nå har selskapet også fått kontrakt for fem redningsbåter til Redningsselskapet og levering i 2018. Det viktige nå er å få opp salget, sier Eker.
– Vi er ikke akkurat økonomer, så det vi har fokusert mest på er å forbedre båtene våre og gjøre dem best mulig, uten å nødvendigvis tenke på kostnadene. Det har vært mye endringer i profesjonell-båtmarkedet den siste tiden, så båtene har utviklet seg til å bli noe annet enn vi hadde sett for oss ved starten. Båtene er gode, men for å gjøre driften lønnsom må vi selge flere. Da må vi nok gå mer aktivt inn i markedsføringen, samt å være mer i direkte kontakt med kjøperne, sier han.
Eker forteller at de gikk inn i markedet for noen år siden for å lage mer standardiserte spesialbåter.
– Hele intensjonen med våre profesjonelle båter er at de kan masseproduseres. Et problem i det profesjonelle båtsegmentet er at hver båt gjerne blir spesialtilpasset hver kjøper. Dette gjør at vedlikehold og reparasjon blir komplisert. Vi ønsker standardiserte båter, slik at reparasjon og vedlikehold blir enklere, samtidig som det forlenger båtenes levetid, sier Eker.
Ser lyst på fremtiden
Han ser lyst på den videre driften av Hydrolift.
– Nå er det vanskelig å si når driften vil bli lønnsomt, men vi fortsetter å lage bedre båter, så får vi se når det tar seg opp, sier Eker.
Til 2018 utvikles den såkalte «X-25»- båten som vil komme i flere varianter – både for privatkunder og som patruljebåt. De profesjonelle båtene videreutvikles også, for å gjøre dem mer avanserte.
Når det gjelder driften i Eker Design, er Eker fornøyd. Selskapet har rundt 50–60 prosjekter for større og mindre selskaper. Eker forteller at selskapet den siste tiden har gjort fem-seks nyansettelser, og de merker at tilbudet tar seg opp.
– Det har vært en høy etterspørsel etter våre designtjenester den siste tiden. Det beviser at arbeidet vi gjør er godt og grundig, sier Eker.
Eker Design står for mesteparten av inntektene til Eker Gruppen. Selskapet omsatte i fjor for 47,7 millioner kroner og hadde et positivt resultat før skatt på 12,7 millioner. Eker forteller at selskapet er i vekst, og det nå har rundt 40 ansatte. I fjor hadde Eker Design 26 ansatte.(Vilkår)