– Dette er blitt en tradisjon som har satt seg i markedet. Vi har kjøpt inn varer for hundrevis av millioner kroner og har rekordmye varer. Vi er veldig optimistiske og tror årets salg blir minst like bra som fjoråret, sier Anders Nilsen som er sjef for elektronikkjeden Power (tidligere Expert) i Norge.

Også Elkjøp har fylt opp sine lagre.

– Vi har et mål om å øke omsetningen sammenlignet med i fjor og forventer et salg på en halv milliard bare i Norge, sier Åshild Indresøvde som er kommunikasjonsdirektør i Elkjøp Nordic.

På få år har Black Friday blitt det største salgsfenomenet også i Norge. I fjor valgte flere av kjedene å utvide til Black Week for å spre salget over flere dager.

– Kaoset ble så stort på selve Black Friday, at det fungerte bra med å spre salget over Black Week i stedet, sier Indresøvde.

Elektronikkbransjen er en av bransjene som melker det amerikanske fenomenet mest.

– Denne hypen trenger snart ikke markedsføring. Noe av konsekvensen er at romjulsalget flyttes frem, sier Nilsen.

Slag i slag

I elektronikkbransjen er Black Friday blitt starten på en lengre salgsperiode.

Black Friday innleder den store julehandelen som er forskjellen på underskudd og overskudd for mange butikker. Julehandelen er så vidt i boks før romjulshandelen kjøres i gang, og på nyåret er det januarsalg.

– På denne tiden av året er det bare blitt salg, sier Power-sjefen.

– Hvor billig er egentlig Black Friday?

– Vi er i stand til å tilby spesielle dealer. Omsetningen er så enorm at alle aktørene har kjøpt inn varer for å sikre seg kamanjetilbud. Vi må ha ekstreme tilbud, det er ikke noe å diskutere.

De siste årene har utviklingen gått mot større varer og ikke bare småelektronikk.

– Nå blir det gitt gode priser også på investeringsvarer. 70-tommers tv er ikke noe man handler uten å ha en plan, så impulsjaget er mindre, sier Indresøvde i Elkjøp.

Kritisk

I fjor slo Forbrukerombudet ned på villedende salgsmarkedsføring mot Elkjøp og Lefdal.

Kjedeledelsen erkjente at salgsiveren tok overhånd og markedsføringen gikk over streken.

– Har dere en plan for å holde dere innenfor i år?

Vi har absolutt en plan om å holde oss innenfor. Vi lærte litt i fjor. Noe var dårlig håndtert og noe var uflaks, men i år har vi planlagt bedre, svarer Indresøvde.

Med automatiserte prissammenligningstjenester som Prisjakt.no og Prisguiden.no blir kjedene til en hver tid sammenlignet med de billigste i markedet.

– Forbrukerne er historisk opptatt av rabatter. Med frekvent markedsføring og store partier, gir det rabatter. Hvis man ser på prisene i Europa, så er prisnivået i Norge ekstremt fordelaktig, hevder Nilsen.

– Markedsføringsloven legger begrensninger for å si hva en vare har kostet. Derfor blir vi utfordret i kommunikasjonen. Det er blitt vanskeligere å få frem hvor gode tilbudene egentlig er, tilføyer Power-sjefen.

Virke-anslag: 3,4 milliarder

Virke anslår at vi i år vil handle for 3,4 milliarder kroner på Black Friday, inkludert mva. Dette vil være mer enn noensinne.

– Black Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før. I fjor flyttet nesten 1,5 mrd. kroner av julehandelen seg fra desember til november, og det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette i år, sier Bror William Stende som er Virkes direktør for faghandel i en pressemelding.

– Særlig er det omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november. Dette er også klassiske julegave-bransjer, hvor du kan gjøre veldig gode kjøp på Black Friday, sier Stende.(Vilkår)

Denne ladbare luksus-suven skal doble salget i Norge
I mars kommer en ladbar versjon av Range Rover Sport som skal doble salget av modellen i Norge.
00:51 Min
Publisert: