Pandemien og myndighetenes restriksjoner stoppet ikke folk å handle varer i Black Week-perioden i butikker med gulv og tak fremfor å kjøpe varene på nett.

«Til tross for koronapandemien, økte våre kunder fysisk kortbruk gjennom Black Week med åtte prosent. Økningen var spesielt markant den første halvdelen av uken. Netthandel økte også med 11 prosent.», heter det i en rapport fra DNB basert på anonymiserte kortdata.

På Oslo City stod kunder med munnbind i kø for å handle utenfor Victoria's Secret-butikken under Black Friday.
På Oslo City stod kunder med munnbind i kø for å handle utenfor Victoria's Secret-butikken under Black Friday. (Foto: Heiko Junge/NTB)

Roger Antonsen, leder for små og mellomstore bedrifter i DNB, understreker at antallet transaksjoner ved fysisk oppmøte i butikk under Black Week-perioden gikk kraftig ned i storbyene.

– Oslo falt mest blant storbyene med en nedgang i transaksjoner i butikkene på 13 prosent i Black Week-uken, men omsetningen økte likevel. Det er med andre ord færre mennesker i butikkene. Gjennomsnitt-transaksjonen er 20 prosent høyere enn ved Black Week i fjor. Vi kjøper rett og slett dyrere ting, sier Antonsen.

«Mest populære valget»

De tradisjonelle butikkene omsatte også mest i den «svarte uken» ifølge Norges største bank.

«Andel netthandel steg fra 17 prosent til 18 prosent i år. Det betyr at fysisk handel fortsatt var det klart mest populære valget», slås det fast i DNB-rapporten.

Samtidig viser kortbruken til DNBs kunder at det er i en aldersmessig risikogruppe den fysiske handelen økte aller mest i Black Week perioden.

«Den yngste aldersgruppen (18-29 år) reduserte antall fysiske transaksjoner prosentvis mest, mens den eldste aldersgruppen (60-79 år) var de eneste som økte antall fysiske transaksjoner», heter det i rapporten.

– Terskelen for å handle digitalt er vesentlig høyere for eldre som ikke har benyttet seg av netthandelen tidligere, sier Antonsen.

Handlekutt på Black Friday

Tall fra både DNB og hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen Virke viser at folk handlet mer under Black Week-perioden – bortsett fra én dag.

Ifølge DNB handlet deres kunder 15 prosent mer gjennom Black Week i år sammenlignet med fjorårets «svarte uke».

Virkes foreløpige tall fra Black Week viser at butikkomsetningen i kjøpesentrene økte med 8,9 prosent i år, sammenlignet med Black Week i fjor.

– Ola og Kari er ikke redde for å gå i fysiske i butikker for å handle, og er flinke til å følge smittereglene. Varehandelen er flinke til å sikre at smitteverntiltakene overholdes, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Men på den store handledagen, Black Friday, gikk derimot omsetningen ned.

DNBs kunder reduserte kortbruken på Black Friday med 19 prosent.

«Dette i tråd med myndighetenes anbefalinger om å fordele handelen og ikke legge hoveddelen til fredag. Det var en betydelig handelsøkning i starten av uken (mandag-onsdag) hvor kortbruken lå nesten 40 prosent over normalen», heter det i DNBs rapport.

Virkes tall viser en nedgang i butikkomsetningen på 29,6 prosent i kjøpesentrene på selve Black Friday.

– Handelen og nordmenn flest tok ansvar og spredte handlingen utover tilbudsuken, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel
– Handelen og nordmenn flest tok ansvar og spredte handlingen utover tilbudsuken, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel (Foto: Andersen, Cicilie)

– Vi spredte handlingen utover tilbudsuken og er mer planmessig når vi handler og går færre ganger til butikkene og heller fyller handlekurvene større. Det ser vi både i dagligvarebutikkene og på kjøpesentrene, sier Andersen.

Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at omsetningen på Black Friday utgjorde 21,9 prosent av omsetningen under Black Week i år, mot 32,8 prosent i fjor.

– Utviklingen fra Black Friday til Black Week har skjedd over mange år, men det kan se ut som at den er forsterket av smittevernhensynene i år. Resultatene for Black Week og de første fire ukene i november er sterke, og viser at nordmenn ikke lar pandemien stoppe julehandlingen, sier Andersen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.