Tall DN har innhentet hos betalingsformidleren Dibs viser at onlineomsetningen ligger 23 prosent høyere enn i fjor i tidsrommet mellom 22 torsdag og 07 fredag morgen.
I de såkalte "peak hours", like før midnatt torsdag kveld, var veksten 20 prosent.
På dette tidspunktet benytter mange vanligvis anledningen for å jage de beste tilbudene på nettet, men det som er spesielt i dag er at salget tok seg kraftig opp på morgenkvisten. Mellom klokken 06 og 07 ble det registrert en økning på hele 53 prosent.
– Nordmenn legger seg til å sove, men står tidligere opp i år for å delta på handledagen, sier norgessjef Henrik Begby Andersen i Dibs.
Online-tallene for en samlet Black Week viser at omsetningen fra søndag til torsdag ligger 47 prosent over fjoråret.
– Man kunne altså ha fryktet at de mange tilbudene i løpet av uken hadde tatt brodden av selve Black Friday, men dette er altså ikke tilfellet. Man kan altså snakke om en norsk forbruksfest uten like, sier Begby Andersen i Dibs, som er et datterselskap av Nets.
Overvåkes fra situasjonsrom
Også hos Elkjøp Nordic meldes det om salgsrekord i morgentimene.
Fra kjedens dashbord meldes det i 10-tiden om en omsetning på 211 millioner kroner i Norden mot 151 millioner på samme tid i fjor. Selv om den nordiske veksten er på 40 prosent, er salget i Norge isolert sett på nivå med fjoråret.
I Elkjøps hovedkontor på Lørenskog er det etablert et eget situasjonsrom der IT-avdelingen holder utviklingen under oppsikt.
I fjor brøt systemet sammen på natten og lå nede i en time.
– Vi følger med på utviklingen sekund for sekund. Her er alle ved pumpene. Enten det er i butikken eller ved hovedkontoret, er vi opptatt av at alt fungerer optimalt, sier Øystein Schmidt.(Vilkår)