Utenfor Sandvika storsenter var det allerede lange køer som ventet utenfor da dørene åpnet klokken 07. Noen hadde allerede ventet i flere timer.

Blant småbutikkene i Handelsstedet Bærums Verk, syv kilometer unna, er det derimot lite få overfylte poser og kjøpefest. Her har lederen erklært Black Friday-fri sone i lokalavisen Budstikka.

Heidi Stilling er daglig leder i Bærums Verk. I helgen skal det være full jul i gatene på Bærums Verk. Stillingen synes det blir en sterk kontrast hvis de også skulle markert Black Friday. 
Heidi Stilling er daglig leder i Bærums Verk. I helgen skal det være full jul i gatene på Bærums Verk. Stillingen synes det blir en sterk kontrast hvis de også skulle markert Black Friday.  (Foto: Javad Parsa)

– Kunder har stoppet meg opp og sagt takk for at vi ikke har Black Friday, sier Heidi Stilling som er daglig leder i Handelsstedet Bærums Verk.

Bransjen blør

Nettopp de små spesialbutikkene kan bli skadelidende når de store kjedene og offensive nettbutikker holder salg ved inngangen til høysesongen, ifølge en analyse utført av VardeHartmark.

– Black Friday er ikke et spill både kundene og butikkene kan vinne, sier handelsekspert og partner Reidar Mueller.

Han mener at Black Friday er mest tilpasset store kjeder, mens de små aktørene og pressede aktørene blir de store taperne. Faghandelen omsetter for rundt 220 milliarder og har fra før en margin på tre prosent.

 – Handelsmaniet i slutten av november har sin pris. Ifølge våre analyser anslår vi at bransjen blør rundt en halv milliard kroner av sårt trengt inntjening. Dette skjer i en bransje som allerede sliter med å holde marginene positive. 

Stjeler fra julehandelen

Mens kjedene flyter på volumfordeler og får mest effekt av markedsføringen, har småaktørene hverken kapasitet eller nyter samme forhandlingsmakt overfor leverandører som det gigantene gjør.

Paradoksalt nok er det mange av de mindre og utsatte spesialbutikkene som kundene ønsker seg flere av som ikke klarer å kaste seg på.

Les mer om hvordan kjedene forbereder seg i DN+:

Det store spørsmålet nå er hvordan tilbudene i november påvirker inntjeningen i julehandelen.

Senterleder på Sandvika storsenter, Kathrine Ingerø, svinget seg med «Fru Fisefin» like etter at dørene åpnet fredag morgen.
Senterleder på Sandvika storsenter, Kathrine Ingerø, svinget seg med «Fru Fisefin» like etter at dørene åpnet fredag morgen. (Foto: Øyvind Elvsborg)

– Det ble dokumentert i fjor at mye av meromsetningen på Black Friday tas fra julehandelen. I julehandelen har varene hovedsakelig blitt solgt til fullpris, mens på Black Friday blir varene solgt til redusert pris, sier Mueller.

– Black Friday gir en polarisering der de store har mulighet til å ta ut en effekt, mens massen merker presset og får en forverring i forretningsgrunnlaget, sier Mueller.

Skumle rabatter

Bransjedirektør Bror Stende for mote og fritid i Virke ber de mest utsatte butikkene unngå å selge ut attraktive varer på billigsalg som kunne blitt solgt til full pris i desember.

Ali Mohammed Qani Ahmed har kjøpt en ny telefon og spart 1500 kr på kjøpet. Sted: Leftdal.
Ali Mohammed Qani Ahmed har kjøpt en ny telefon og spart 1500 kr på kjøpet. Sted: Leftdal. (Foto: Javier Auris Javier Auris)

– Det er viktig å tenke over hva man setter ned prisene på. For mange er dette den viktigste handelsdagen, mens andre er med fordi de er tvunget til å være med på grunn av konkurransen.

Spesielt de mange frittstående butikkene i tekstilbransjen er utsatt.

– Mange går til de store motesentrene for å kjøpe klær denne dagen. De som står utenfor kan få utfordring med mindre handel.

Nytt løft i år

Black Friday er på tre år blitt en milliardbutikk for den norske handelsnæringen. Anslag fra Virke viser at butikkene solgte for 1,5 milliarder på denne dagen i fjor, noe som tilsvarte en økning på 50 prosent mot året før. Mye tyder på at rekorden ble slått i år. Elkjøp Nordic alene styrte fredag mot en omsetning på 950 millioner kroner i løpet av ett døgn.

Både på nettet og i de fysiske butikkene gikk mot ny salgsrekord fredag. Her er fra Sandvika storsenter, som åpnet dørene for publikum klokken syv på «Black Friday».
Både på nettet og i de fysiske butikkene gikk mot ny salgsrekord fredag. Her er fra Sandvika storsenter, som åpnet dørene for publikum klokken syv på «Black Friday». (Foto: Øyvind Elvsborg)

Norwegian Outlet på Vestby har tatt posisjonen som en av de store Black Friday-vinnerne. Nærmere 40.000 kunder var innom. Daglig leder Einar Sørland håper gårsdagen ga et nytt løft på 10 prosent mot fjoråret.

– Vi trodde at vi nærmet oss en topp i fjor. I stedet går vi til et nytt nivå.

Ved midnatt begynte de første å strømme til, og stemningen toppet seg da det ble lagt ut merketruser til en hundrelapp.

Før årets Black Friday kastet flere sentre og helt nye bransjer seg på bølgen.

– Dette vil nok bli all-time high, sier Tron Harald Bjerke som er konserndirektør for eiendom i Olav Thon gruppen og ansvarlig for kjøpesentrene.

Denne guttegjengen fra Nadderud videregående skole har lagt en plan. Øverst på listen står en elektronikkbutikk. Fra venstre Eirik M. Hauge (16), Sigurd Christensen (16), Simen Nesland (16), Espen Bjørge Urheim (16) og Erlend Skredsvig (16) utenfor den ene inngangen til Sandvika storsenter i anledning «Black Friday».
Denne guttegjengen fra Nadderud videregående skole har lagt en plan. Øverst på listen står en elektronikkbutikk. Fra venstre Eirik M. Hauge (16), Sigurd Christensen (16), Simen Nesland (16), Espen Bjørge Urheim (16) og Erlend Skredsvig (16) utenfor den ene inngangen til Sandvika storsenter i anledning «Black Friday». (Foto: Øyvind Elvsborg)

Thon Eiendom har åtte av landets største kjøpesentre. Kjøpesentertoppen ser ikke bort fra at enkeltaktører kommer bedre ut av shoppingfenomenet enn andre.

– For forbrukerne som lokkes med tilbud er dette svært gunstig. Mange mener at dette er bra for butikkene også, men bruttofortjenesten er ikke bedre enn den bør være, sier Bjerke.

Unngikk kjøpesenter

På Bærums Verk var det en god salgsdag denne fredagen selv uten massiv rabattering.

– Det kan hende vi har tapt masse mersalg på ikke å markere Black Friday, men i det lange løp tror jeg vi tjener på å være tro til vårt konsept, sier handelsleder Heidi Stilling. 

Venninnene Trine Lindberg (til venstre) og Linda Nord holdt seg unna Sandvika storsenter går. 
Venninnene Trine Lindberg (til venstre) og Linda Nord holdt seg unna Sandvika storsenter går.  (Foto: Javad Parsa)

 Barndomsvenninnene Linda Nord og Trine Lindberg valgte bevisst å unngå Sandvika Storsenter denne fredagen.

– Jeg var på Sandvika Storsenter i går for å bytte sko og det var så mye folk der. Da tenkte jeg at dit skal jeg i hvert fall ikke i dag, sier Linda Nord.


Black Friday rokker ikke ved økonomien

Oslo: Økonomer tror ikke Black Friday vil bidra til å øke totalkonsumet i Norge.

– Det kan godt hende at du ser sterk kjøpelyst i dag på grunn av mye tilbudsvirksomhet, men det er kanskje konsum som man villa ha spredt mer utover hvis det ikke hadde vært for denne dagen, sier sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken.

Fredag kom konsumenttillitstall som viste fall for andre måned på rad ifølge Due-Andresen.

Sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken Capital Markets. 
Sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken Capital Markets.  (Foto: Gunnar Blöndal)

– Det er blant annet troen på arbeidsmarkedet fremover som svekker seg litt og synet på landets økonomi. Så selv om det har bedret seg noe, er nordmenn fortsatt bekymret for fremtiden, og det er svak sysselsettingsvekst og svake forventninger til reallønningene fremover, sier sjeføkonomen.

Både hun og sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika viser til at det er svak vekst generelt i nordmenns konsum. Varekonsumet har gjennom året vist avtagende tendens etter at det flatet ut i fjor.

– Jeg tror julehandelen blir veldig svak, og jo mer vellykket «Black Friday» blir, desto svakere tror jeg julehandelen i desember blir. Utsiktene for privat konsum er ganske mørke, ikke bare for julehandelen, men fordi utviklingen i husholdningenes kjøpekraft er så svak, sier Andreassen og viser til høy inflasjon og lav lønnsvekst. Han tror lønnsveksten neste år kan bli 2,4 prosent, langt lavere enn Norges Banks estimat på 3,2 prosent.

– Man kan bøte på det midlertidig ved å låne penger, men på et tidspunkt må folk sette tæring etter næring, sier Andreassen, som synes økningen i forbrukslån er en usunn utvikling for norsk økonomi.

– Jeg var nylig på en Nav-konferanse, og der drukner de jo i sånne forbrukslånssaker, sier han.

Heller ikke kredittsjef Endre Jo Reite i Sparebank 1 SMN tror «Black Friday» vil påvirke norsk økonomi i særlig grad, men tror det kan få enkelte til å handle mer enn de hadde tenkt.

– Det er lett å kjøpe ting på kreditt med utsatt betaling. Å gjøre det ved inngangen til julemåneden der man normalt har et høyere forbruk, gjør nok at noen får en tyngre januar enn de hadde sett for seg, sier Reite.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.