Black Friday påvirker julehandelen, nå faller julehandelen ytterligere, det gjorde det etter Black Friday og Black Week i fjor også, ifølge en melding fra bransjeorganisasjonen Virke fredag.

Det er ikke uvanlig at omsetningen går ned etter en kampanjeuke som Black Week, ifølge direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.
Det er ikke uvanlig at omsetningen går ned etter en kampanjeuke som Black Week, ifølge direktør for Virke faghandel, Bror William Stende. (Foto: Virke)

− Mange handlet mye forrige uke. Den kraftige omsetningen i Black Week satte en demper på julehandelen i uke 49. Det er ikke uvanlig at omsetningen går ned etter en kampanjeuke som Black Week, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende, i pressemeldingen.

Black Friday havner i ulike uker fra år til år, dette gir store svingninger i omsetningen når man sammenligner ukeomsetningen i ulike år, skriver Virke.

Saken fortsetter under videoen

Nå får du «Black Friday»-tilbud på alt fra dop til falske id-papirer
DNs Kjetil Wiedswang forteller deg det du må vite om «årets dystreste eventyr»
02:10
Publisert:

Tror på rekordår

SSB melder fredags morgen at de tror julehandelen i desember totalt kommer til å øke. De spår at nordmenn kommer til å handle for 57 milliarder kroner.

Dette er en økning på 1,7 prosent fra desember i fjor, og SSB mener hver og en av oss står for rundt 10.700 kroner.

Statistikkbyrået baserer disse tallene på detaljomsetningsindeksen og omsetningen i varehandel.

Av de 57 milliardene nordmenn forventes å bruke i desember vil 24,4 milliarder bli brukt på mat og drikke, mens 32,6 milliarder vil bli omsatt i øvrige butikker, skriver SSB.

Barn kan glede seg

God mat og drikke er for mange en viktig del av julefeiringen, ifølge SSB. Butikker med salg av mat og drikke omsetter for 21 prosent mer i desember enn de øvrige månedene.

Omsetningen av vin og brennevin forventes å være 77 prosent høyere i desember enn resten av månedene i året.

Saken fortsetter under grafikken

Lekebutikkene er den store vinneren under julehandelen og omsetningen øker i desember med hele 190 prosent sammenlignet med årets øvrige måneder. Omsetningen totalt for lekebutikkene i desember forventes å være på 520 millioner kroner.

Også bokhandlere øker omsetningen med opptil 156 prosent økning fra øvrige måneder.

Forskjell på landsdelene

Organisasjonen peker på at Østlandet er eneste landsdel med nedgang i julehandelen når man sammenligner uke 46 til 49 i år med fjoråret. Nedgangen er på 0,1 prosent. Vestlendingene har sterkest vekst med 1,8 prosent.

− Julehandelen på Østlandet har hatt en svak nedgang, mens de øvrige landsdelene opplever en moderat vekst, ledet an av Vestlendingene. Det blir spennende å se om utviklingen fortsetter eller jevner seg ut mellom landsdelene de siste ukene inn mot jul, sier Stende i meldingen.

Vekst innen mat og drikke

Omsetningen i butikkene på kjøpesentrene gikk ned med 5 prosent, mens omsetningen i øvrige virksomheter økte med 0,8 prosent i uke 49, skriver Virke basert på tall fra Kvarud Analyse.

Mat og drikke var kategorien som kom best ut av uke 49, med en vekst på 0,3 prosent. I butikkene innen hus og hjem gikk omsetningen ned med 0,8 prosent.

I spesialbutikkene gikk omsetningen ned med åtte prosent, og klær-, sko- og veskebutikkene gikk ned 13 prosent.

Omsetningen falt på Black Friday i år

I forrige uke skrev DN om at omsetningen på selve Black Friday gikk ned i år fra i fjor med én prosent.

Derimot gikk omsetningen for den utvidede kampanjeuken Black Week opp med seks prosent sammenlignet med 2018.

For uke 48, som var den siste uken i november, økte omsetningen med 36,6 prosent sammenlignet med i fjor. Ifølge Virke skyldes det at Black Friday kom én uke senere i år enn i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.