Etter en intens kamp i kulissene, er det nå klart at brødene fra tjenesten Brødboksen skal kjøres ut sammen med aviser.

Erkerivalen Morgenlevering, som er eid av mediegigantene Schibsted og Amedia, sikret seg restene fra konkursrammede Brødboksen etter at bostyrer hadde forhandlet med flere aktuelle kjøpere.

Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes tar et hardt oppgjør med Morgenlevering og eieren Schibsted.

DN snakket med gründeren i minuttene før konkurrentens overtagelse ble kjent. Da var det fremdeles uavklart om en investorgruppe tilknyttet Brødboksen skulle få ta selskapet videre eller om det ville havne i hendene på mediegigantene som er godt etablert innen avisdistribusjon.

– Hvis Schibsted er en av interessentene i budrunden, så vil det være for å kvitte seg med en konkurrent og sikre seg teknologien og kundelistene. I så fall vil jobben til 150–200 ansatte forsvinne. Jeg håper virkelig ikke at det skjer, uttalte Refsnes.

Arnulf Refsnes sammen med de tidligere Brødboksen-ansatte (fra venstre) Marte Hauge og Pernille Heyerdahl Kjønås.
Arnulf Refsnes sammen med de tidligere Brødboksen-ansatte (fra venstre) Marte Hauge og Pernille Heyerdahl Kjønås. (Foto: Ida von Hanno Bast)

Refsnes bekreftet at Schibsted/Amedia var inne i bildet helt i sluttfasen før selskapet begjærte seg konkurs.

– Da de var inne i prosessen, fikk vi inntrykk av at Schibsted ville få ut mest mulig informasjon. Schibsted har rykte på seg om å gå inn i konkurser og så legge ned. Hensikten er å ta med seg teknologien. Det ville vært veldig synd, sa Refsnes.

Etter at den nye eieren ble kjent, ville ikke Refsnes utdype kritikken.

Har ikke vært hensikten

Morgenleverings styreleder Harald Jacobsen tilbakeviser kritikken.

– Jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen. Det har ikke vært hensikten her. Schibsted har over lang tid dokumentert evne og vilje til å vokse sammen med gründere i mange ulike selskaper. Selv om Brødboksen har gjort det bra, har ikke selskapet hatt en bærekraftig modell over tid. Vi er opptatt av at tjenesten må være bærekraftig på lang sikt, sier Jacobsen som er konserndirektør for Schibsted trykk og distribusjon.

Mens de fleste av byens befolkning fortsatt sover, leverer Rune Johansen aviser og brød fra Morgenlevering på døren. Denne kombinasjonen bli et vanlig syn nå som Morgenlevering, eid av de to norske mediegigantene Schibsted og Amedia, har overtatt konkursrammede Brødboksen.
Mens de fleste av byens befolkning fortsatt sover, leverer Rune Johansen aviser og brød fra Morgenlevering på døren. Denne kombinasjonen bli et vanlig syn nå som Morgenlevering, eid av de to norske mediegigantene Schibsted og Amedia, har overtatt konkursrammede Brødboksen. (Foto: Alle foto: Gorm K. Gaare)

Schibsted eier 60 prosent av aksjene i Distribution Innovation som står bak Morgenlevering, mens Amedia eier 40 prosent.

– Har det vært planen å sikre seg restene helt siden dere avsluttet dialogen med Brødboksen?

– Jeg tar sterkt avstand fra at dette har vært hensikten. Vi har vært åpne hele tiden helt siden vi hadde dialog med Brødboksen. Vi hadde en helt overordnet diskusjon om mulig partnerskap og potensielle synergier. Det var ikke formålstjenlig og vi stengte døren. Vi har ikke spekulert i at Brødboksen skulle gå konkurs.

Jacobsen ønsker ikke å kommentere prisen. Han karakteriserer teknologien Brødboksen har benyttet som sterk. Nå starter jobben med å vurdere om det er mulig å implementere hele eller deler av Brødboksens teknologi inn i Morgenleverings bestillingssystem. Seks ansatte vil få tilbud om å bli med over til konkurrenten.

– Hva tenker du om at nærmere 200 ansatte står uten jobb?

– Det er forferdelig synd. Brødboksen har vært helt fenomenale. De har skapt et produkt som kundene elsker. Problemet er at konseptet er for dyrt. Morgenlevering benytter seg av Norges mest effektive nettverk som når over 90 prosent av landets husstander seks til syv dager i uken.

Rune Johansen jobber for budtjenesten Helthjem og har ansvaret for levering av brød, aviser og pakker på Røa, Holmenkollen og Ullern i Oslo. Et par pakker må sjekkes opp på kontoret før arbeidsdagen er over.
Rune Johansen jobber for budtjenesten Helthjem og har ansvaret for levering av brød, aviser og pakker på Røa, Holmenkollen og Ullern i Oslo. Et par pakker må sjekkes opp på kontoret før arbeidsdagen er over.

Bostyrer Erik Sandtrø ønsker ikke å uttale seg konkret om investorgrupperingen som var inne i bildet.

– Vi har kjørt en intens runde der mange har hatt mulighet. Vi gjennomførte til høyeste pris.

Sandtrø opplyser at største kreditor er staten ved lønnsgarantiordningen samt gårdeiere.

Kamp om daglige brød

Morgenlevering var første rendyrkede aktør på hjemkjørt frokost-markedet. Allerede i 2014 var de i gang, og senere kastet flere aktører seg på.

– Brødboksen drev nok litt for ambisiøst og vokste for fort. Vi har vært veldig nøkterne, slik at vi skal unngå voksesmerter. Vi kunne ha gått mye tøffere ut, men har bevisst unngått å bli overambisiøse, sier styreleder Jacobsen.

Morgenlevering benytter seg av distribusjonsnettverket Helthjem, som Schibsted, Amedia og Polaris står bak.

DN fulgte budoperasjonen under Oslos nattehimmel denne uken. I en pose har Rune Johansen i Helthjem ett brød og to aviser som skal mette en familie med morgenmat og ferske nyheter. Johansen holder også oversikten over utlevering og henting av pakker på Røa, i Holmenkollen og Ullern der han har ansvaret.

Her registreres leveringen av en pose med brødvarer og to aviser på mobiltelefonen til budet.
Her registreres leveringen av en pose med brødvarer og to aviser på mobiltelefonen til budet.

Morgenlevering hadde i 2017 en omsetning på 44,2 millioner kroner og endte opp med et resultat før skatt på minus 1,9 millioner kroner. Selskapet med 109.000 kunder på kundelisten får nå hånd om Brødboksens liste med 65.000 kunder.

– Så nå er det avisbudet som blir brødmannen?

– Man kan kanskje ikke lenger kalle det et avisbud, siden vi også leverer ut pakker og magasiner. For oss er det viktig å utnytte nettverket og da er det naturlig å også levere ferskt brød og frokostvarer hjem på døren til folk, sier styreleder Harald Jacobsen.

Styreleder i Morgenlevering, Harald Jacobsen.
Styreleder i Morgenlevering, Harald Jacobsen.

– Har dere en målsetning om å gjøre tjenesten landsdekkende?

– Nei. Målet er å lage en tjeneste folk er fornøyd med.Vi tar sikte på å utvide geografien etter hvert gitt at tjenesten blir god og er lønnsom.

Morgenlevering overtar eiendelene i det konkursrammede selskapet umiddelbart, men det overtagende selskapet har foreløpig ikke planer om å gjenåpne nettstedet Brødboksen.no.

– Vil dere benytte Brødboksens bokser?

– Det vil vi vurdere, men da vil de i så fall måtte brukes på andre måter enn i dag. Levering og henting av bokser er svært kostnadsdrivende.

I fremtiden kan budet levere på døren også i villastrøk for å få brødet nærmest mulig frokostbordet.(Vilkår)

Skei Grande om presset: – Jeg er redd for hva dette gjør med rekrutteringen til politikken
For meg har ikke dette handlet om meg som person, sier Skei Grande. Den nye kulturministeren er opptatt av at medietrykket hun har stått i ikke skal skremme andre fra å delta i politikken.
01:01
Publisert: