Førstkommende fredag er det «Black Friday». Fredagen etter Thanksgiving er en veldig stor handledag i USA.

I de siste årene har handelsstanden brakt det amerikanske handelsmønsteret til Norge, hvor kjeder, butikker slåss om kundene med lokkepriser.

Hovedorganisasjonen Virke anslår at nordmenn vil bruke 3,4 milliarder kroner på årets «Black Friday». Det er ny rekord.

– Vi tror på en vekst i år på mellom tre og fem prosent, sier Bror William Stende, direktør for faghandel.

1 Hvor viktig er «Black Friday» for handelsnæringen?

– Det er blitt en veldig viktig dag. Det er mye penger som brukes den dagen. Det er stor omsetning av elektronikk, kjøkkenutstyr, klær og sko samt andre gaveartikler. «Black Friday» er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før. I fjor flyttet nesten 1,5 milliarder kroner av julehandelen seg fra desember til november. Det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette i år.

2 Før var «Black Friday» dagen etter Thanksgiving, nå starter flere kjeder med salg av enkelte varer uken før. Hvorfor maser butikksjefene så hardt på kundene?

– Det er beinhard konkurranse om kundenes lommebok. Noen kaller det «Black Week». Hele uken er på tilbud.

3 I noen år har man sett at butikkene satt opp prisen på enkelte varer rett før «Black Friday», slik at tilbudet på selve dagen var tilsvarende hva produktet kostet to uker i forveien. Hvor troverdig er butikkenes tilbud?

– Jeg mener de er troverdige, men det er sikkert en eller annen som prøver seg. Markedsføringsloven regulerer dette. Butikkene må eksempelvis vise til hva produktet kostet før i ett gitt tidsrom og med et volum.

4 I fjor advarte bankenes forbrukerøkonomer mot «Black Friday» og mente dagen er blitt den rene handlegalskapen og kritiserte kjedene for et vanvittig handlepress. Er «Black Friday» blitt en dans rundt gullkalven?

– Jeg har stor tillit til at forbrukerne benytter gode tilbud på å kjøpe gaver. Det vil være gunstig for dem som gjør det. Det er forbrukerne som er vinnerne her, selv om noen syns det er for mye kjøpepress.

5 Og nå kommer «Cyber Monday». Nett-tilbud på den påfølgende mandagen. Hvor skal dette ende?

– He he. Dette flyter i hverandre og er nok en kampanje. Skille mellom «Black Friday» og «Cyber Monday» er nok tydeligere i USA, der fenomenet har vart lenger enn i Norge.(Vilkår)

Meretes utvalgte: En delikat amerikaner til svineribben
Fra Berkeley i USA serverer Merete Bø denne fantastiske vinen til norsk svineribbe.
01:05
Publisert: