Den amerikanske leskedrikk-giganten Coca-Cola merker tydelig at Norge er åpnet igjen.

– Av våre 500 ansatte ble nesten halvparten permittert i våres. Mange av våre kunder i serveringsbransjen fikk det veldig tøft da tiltakene mot koronaepidemien ble innført. En betydelig andel av volumet vårt står hoteller, barer og restauranter for, sier Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef i Coca-Cola European Partners Norge.

Selskapet, som har produksjon på Lørenskog utenfor Oslo, fikk drahjelp i dagligvaremarkedet like etter at Norge ble stengt ned i mars.

– Men det veide ikke opp med nedgangen i salget i serveringsbransjen, sier Talberg.

Igjen går produksjonen for fullt hos Coca-Colas fabrik i Lørenskog.
Igjen går produksjonen for fullt hos Coca-Colas fabrik i Lørenskog. (Foto: Hampus Lundgren)

Begrenset grensehandel

Ifølge analyseselskapet Nielsen økte salget av drikkevarer med 19,7 prosent i annet kvartal i dagligvaremarkedet.

Ifølge analyseselskapets rapport er veksten drevet av begrenset grensehandel etter at Norge innførte reiserestriksjoner den 17. mars og karantene ved innreise til Sverige samt at salget tok seg kraftig opp igjen da restaurantene åpnet igjen.

«Gamle Østfold fylke viser vekst på nærmere 50 prosent i verdi i andre kvartal sammenlignet mot rundt 20 prosent vekst i Norge. Typiske grensekategorier som tobakk, kullsyreholdig drikke, sjokolade og sukkervarer og øl viser en enda høyere vekstrate,» understrekes det i rapporten.

Volumet av leskedrikk endte på nesten samme nivå i juni i år som i juni i fjor.

Oppgangen i salget av leskedrikk både i dagligvare- og i serveringsbransjen har ført til mer normal aktivitet på Coca-Colas anlegg på Lørenskog.

– Nå er alle permitterte tilbake på jobb, sier Talberg.

Hun understreker at veksten i brussalget i dagligvaresektoren synliggjør hvor mye nordmenn handler i Sverige.

– Det viser hvor stor verdiskaping vi egentlig går glipp av. Politikerne må ta enda større grep.

– Men sukkeravgiften er redusert?

– Ja, den er nå på samme nivå som i 2017, men produktavgiften på alkoholfri drikke i Norge er fortsatt blant de høyeste i verden, sier Talberg.

Men ett Coca-Cola-produkt opplever tøffe tider:

– Vi er en stor aktør innen jobbmarkedet med vårt kaffemerke Chaqwa og leverer kaffemaskiner og kaffebønner til kontorer. Det markedet er fortsatt veldig labert fordi mange jobber hjemmefra, sier Talberg fra hjemmekontoret.

Brus bedre enn øl

Forbrukerne kjøper derimot mer lettbrus. Bryggeri- og drikkevareforenings tall viser at det ble solgt 43,9 millioner brus i mai. En oppgang på 24,6 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Brus tilsatt søtstoff økte med hele 41,5 prosent til nesten 27 millioner liter i mai i år, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

– Andelen av sukkerfri brus utgjør nesten 62 prosent i Norge. Det er ingen land i verden som er i nærheten av det, sier Hege Ramseng, kommunikasjonssjef i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Produksjonen av øl ikke er kommet tilbake til et normalt nivå.

– Ølsalget i dagligvarebutikkene har hatt en markant økning, sier Ramseng som peker på at det er stort bortfall av omsetningen av øl i utelivet.

– Festivalsommeren er borte. Og hoteller og restauranter har strenge begrensinger. Dette er et år som blir vanskelig for veldig mange bryggerier, sier Ramseng.

Analyseselskapet Nielsens markedstatistikk for andre kvartal viser en verdivekst i det norske dagligvaremarkedet så langt i år på 13,9 prosent ved utgangen av andre kvartal. Det tilsvarer en vekst på 12,1 milliarder kroner. Andre kvartal alene hadde en vekst på 20,3 prosent mot samme periode i fjor.

Lavpriskjedene står nå for 68,9 prosent av omsetningen i totalmarkedet. I perioden er det tobakk som har hatt sterkest veksten med 30,9 prosent.

Tallene i rapporten inkluderer omsetningen i Bunnpris, Coop, Norgesgruppen og Rema 1000.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.