Elektronikk: Elkjøp går forbi rivalen Power som er blitt mer brysom fra sin utfordrerposisjon.

– Elkjøp har vært en verstingsbedrift i Forbrukerinspektørene og FBI, men har nå klart å stabilisere seg på et høyere nivå, sier Pål Silseth som er leder for Norsk kundebarometer.

Dagligvarer: Mens mange handelsaktører faller på kundebarometeret, er det en stabil utvikling for dagligvarebransjen samlet. En av årsakene er at flere av Coops kjeder stiger i kundenes anseelse.

– Coop har tidligere falt med flere av sine kjeder. Nå ser det ut til at brikkene faller på plass. Coops lavpriskjede Extra slet med konseptet tidligere, men er nå i ferd med å treffe og er best blant lavprisaktørene, sier høyskolelektor Bengt Lorentzen.

Coop-kjedene Mega og Obs kommer også bra ut.

– Søsterkjedene Prix og Marked er ligger lavt på skalaen, like over bunnkandidatene Joker og Bunnpris.

I dagligvarebransjen er det knyttet stor spenning til hvordan Rema vil kunne snu den negative spiralen de siste par årene.

– Rema klarer ikke å hente seg inn igjen i denne målingen. Det tar tid å snu utviklingen etter alt rabalderet.

Bredt vareutvalg: Nye lavpriskjeder, ofte kalt bredt vareutvalg har satt sitt preg på norsk handel de siste årene. Blant kjedene er det Clas Ohlson som utmerker seg positivt. De norske kjedene Europris og Nille faller derimot.

– Clas Ohlson styrker sin posisjon som dingse-butikk, og har nå flere kjente merkevarer som gjør at det ikke lenger stilles spørsmål om kvaliteten, sier Silseth.

Strømbransjen: – I strømbransjen er det full kollaps. Mye henger sammen med strømprisene, men det er ikke bare prisene som er problemet, sier Lorentzen.

I tillegg til dårlig kundeservice, tror han også at nye digitale strømmålere og fellesregninger for nett og strøm har medvirket til å dra ned inntrykket.

– Selv om selskaper som Hafslund har nærmet seg de andre på pris, så har ikke kundene fått det med seg.

Kapitalforvaltning/finans: En av bransjene som har slitt på kundebarometeret de siste årene er kapitalforvaltning. Spesielt Skagen Fondene opplevde en brå nedtur med dårlig avkastning og misfornøyde kunder.

– Nå har det begynt å snu, spesielt for Skagen. Det har selvsagt også sammenheng med en fantastisk avkastning i aksjemarkedet, men det kan også ha sammenheng med at Skagen ble kjøpt opp av Storebrand som nyter høy tillit, påpeker Silseth

Også selskapene innen skadeforsikring flyter på en bølge. Nå markedsfører selskapene seg også mot kunder som bulker, ved å lokke med at bonusen ikke kuttes ved skade.

– De var kundeverstinger, men men de har klart å endre seg til å bli mer kundeorienterte.(Vilkår)