Ved årsskiftet hadde Burger King 79 utsalgssteder i Norge, mens McDonalds hadde 73, skriver Finansavisen. Førstnevnte har satt fart på veksten siden 2013.

I fjor åpnet Burger King elleve nye restauranter i Norge, og i år kommer det rundt ti til, forteller direktør Rune Sandvik i driftsselskapet King Food. Selskapet eier 58 restauranter, mens resten drives av franchisetakere.

Passerte milliarden

I fjor omsatte kjeden, inkludert franchisetakerne, for 1,1 milliarder kroner, en økning på 25 prosent, forteller Sandvik.

– Vi sikter på en samlet vekst på mellom 17 og 20 prosent i 2019, sier han.

I 2002 solgte Narvesen Burger King til Jens Ulltveit-Moe-selskapet Umoe Restaurants, og i 2013 signerte Umoe Restaurants ifølge avisen en master franchise-avtale for Burger King i Norge, Sverige og Danmark.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

- Hva er dette? En homoburger? Jeg visste ikke engang at homofile spiste hurtigmat!
Burger King satser på markedsføring som skaper engasjement. Og selv om den ikke falt i god smak hos absolutt alle, ble Proud Burger-kampanjen en av hurtigmatkjedens største pr-suksesser.
01:58
Publisert: