I butikken på Slependen er den ene veggen flyttet fremover i butikken. Bak veggen skjuler det seg et 300 kvadratmeter stort lager.

Aldri tidligere har Clas Ohlson hatt et lager i Norge, men i forkant av Black Friday og den kommende toppsesongen frem mot jul har den svenske kjeden også etablert et depot i Norge.

– Hovedkontoret og distribusjonssentralen vår ligger i ved Insjön i Dalarna. Nå får vi plukklageret fem timer nærmere, og det betyr mye for hjemlevering, sier Stine Trygg-Hauger som er leder for Clas Ohlson i Norge.

De siste årene har svenske kjeder som Biltema, Clas Ohlson og nå sist Jula snudd opp ned på norske handlevaner. Omsetningen til de tre kjedene er kommet opp i nærmere ti milliarder kroner. Mye av veksten har skjedd på bekostning av tradisjonelle spesialbutikker. Det er lett å lese av de siste månedenes konkurstatistikk for detaljvarehandel - med Vita og Notabene som de seneste eksemplene.

Klar for Black Friday-rushet

Butikksjef Fredrik Lerdahl og lagersjef Christian Hegstad er godt i gang med å fylle opp hyllene.

– Nå skal vi fylle opp lageret til Black Friday og julehandelen. Black Friday og dagene før jul er i særklasse vår største omsetningsperiode. Spesielt netthandelen er sterk.

Butikken på Slependen er en av de største i kjeden med sine 1700 kvadratmeter gulvflate. Men i tillegg til de tradisjonelle butikkene er det stadig viktigere og lykkes med netthandel.

I arkivreolene som rulles til siden, er det plass til 50 prosent større sortiment enn i en vanlig butikk selv om arealet er mindre. Enkelhet, rask levering og flere fraktalternativ er de viktigste kriteriene for og lykkes, ifølge Lene Oen som er kommersiell direktør i Clas Ohlson.

– Timene teller. Det er unikt å få hjemkjørt varene samme dag, hvis man bestiller før klokken 12, sier Oen.

Den svenske kjeden har lang erfaring med hjemlevering på postordre. Den nye hjemleveringstjenesten utføres av det nyetablerte transportnettverket Porterbuddy.

Har skapt forventninger

Flere av de store kjedene har i en årrekke basert seg på hovedlager i Sør-Sverige og utkjøring derfra. Nå forventer kundene å få varene levert over natten og helst samme dag. Derfor er trenden at det blir etablert lagre også i Norge for å få ned leveringstiden i det sentrale østlandsområdet.

Også Ikea har varslet at de legger om lagerstrukturen og etablerer lager i Vestby for å få sortimentet nærmere kundene.

Handelsekspert Reidar Mueller i VardeHartmark mener det er etablert forventninger om stadig kortere leveringstider hos kundene, i enkelttilfeller om levering i løpet av få timer. Fremoverlente og innovative aktører legger nivået for massen.

– Trenden er soleklar: Kundene er blitt vant til at varene er tilgjengelige enten på hentepunkter eller levert hjem. Kjedene må tilpasse seg. Spørsmålet er hvordan de skal få det til innen et forsvarlig kostnadsbilde. Tjenestene må finansieres og der er det mange som sliter med å innfri kundens kundenes forventninger og krav til lønnsomhet.

Også Arne Matre, som er partner og markedsansvarlig for Norden i EY, har registrert at mange kjeder endrer vareflyten.

– Det vi nå ser er at det gjøres justeringer i lagerstrukturen. Kjedene har skjønt at det ikke er mulig å benytte de samme lagrene som til butikkene også til netthandel. Derfor må de se på nye og innovative løsninger, sier Matre.

Han tror samtidig at kjedene vil bli utfordret på miljøaspekter hvis varebilene kommer for tett i boligstrøkene.

Fra skruer til pynt

Clas Ohlson har en målsetning om å doble omsetningen på nett hvert andre år.

Selv om nettandelen til Clas Ohlson er raskt økende, så utgjør den bare seks prosent av omsetningen på 3,3 milliarder kroner.

Innen bransjen bredt vareutvalg er det fortsatt flere kjeder som ikke tilbyr netthandel.

– Butikknettverket vårt er superviktig, særlig på klikk og hent. Gjennom butikkene har vi 90 lagre rundt om i Norge, og det er noe de rene nettaktørene ikke har, sier Trygg-Hauger som de siste årene har steget i gradene og blitt toppsjef for kjeden i Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.