Altmuligbutikkkjeden Clas Ohlson i Norge har gått klar av butikkdøden, og fortsetter å vokse. Den ferske årsrapporten gir Norge-sjef Stine Trygg-Hauger all grunn til å juble.

– I et marked der nesten all vekst skjer på nett, er det tilfredsstillende at vi øker salg i butikk. Samtidig sier det noe om posisjonen vi har i Norge, sier Trygg-Hauger.

Selskapet har såkalt avvikende regnskapsår, og i året som går frem til 30. april rapporterte den svenskeide kjeden inntekter på 3,3 milliarder kroner. Det er ny omsetningsrekord.

Clas Ohlson Norge er et datterselskap av svenske Clas Ohlson, som er børsnotert i Sverige.

Ifølge Trygg-Hauger står de fysiske butikkene for over 90 prosent av salget.

– Det styrker min oppfatning om at fysiske butikker vil spille en viktig, men annerledes rolle i tiden som kommer, sier toppsjefen.

Clas Ohlson har 90 butikker i Norge og rundt 1700 ansatte.

«Fiksedisk»

I tillegg til omsetningsrekorden, øker også overskuddet med knappe fem millioner.

2018/2019-regnskapsåret markerer det 23. året på rad med overskudd for kjeden, som ble etablert i Norge på 1990-tallet.

– Vi hadde 100-årsjubileum i 2018, så det har vært et begivenhetsrikt år. Vi har staket kursen for de neste 100 årene igjen, sier Trygg-Hauger.

På spørsmål om hvordan Clas Ohlson klarer å vokse i et detaljhandelmarked som stadig sliter, svarer Norge-sjefen:

– Vi lytter til kunden og har butikksjefer som reiser på hjemmebesøk. Nå har vi også introdusert såkalte «fiksedisker» i et par butikker i Norge, hvor folk kan komme og få hjelp med nesten alt det skulle være. I tillegg tilbyr vi gratis utlån av verktøy.

Hjemmebesøkene forklarer Trygg-Hauger at er en viktig del av kartleggingen av kunder for Clas Ohlson.

Ifølge henne er det nemlig forskjell på hva folk svarer i fokusgrupper og hva de faktisk trenger eller gjør hjemme.

– Også folk i konsernledelsen og ledergruppen er med på disse hjemmebesøkene. De ser hvordan folk faktisk har det hjemme, er nysgjerrige og spør hva kundene ønsker seg og vil ha fikset, sier hun og legger til:

Snakker direkte med kunden

– Hjemmebesøk er den beste formen for research for der ser og snakker man direkte med kunden.

Selv om mesteparten av salget i dag skjer i butikker, har kjeden ambisjoner om å doble salget på nett annethvert år fremover.

– I 2018 lanserte vi «klikk og hent» i fullskala, og cirka 30 prosent av våre onlinekunder velger dette. Dette er en kostnadseffektiv leveringsmetode, som vi opplever at norske kunder liker å benytte seg av. Dessuten genererer det også trafikk til butikken, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.