Netthandelsgiganten Amazon bekreftet i august at den er på vei inn i Sverige.

Amazon, med sin raske levering av varer og strømmetjenester for musikk og film, opplevde en formidabel vekst under koronakrisen, og omsatte for 88,9 milliarder dollar i andre kvartal.

Den svenske varehuskjeden Clas Ohlson har ingen planer om å samarbeide med Amazon, sier administrerende direktør Lotta Lyrå til nyhetsbyrået TT.

Nettsalget økte med hele 63 prosent mellom 1. mai og 31. juli, ifølge selskapets delårsrapport. Lyrå sier at selskapet de seneste årene har jobbet etter en strategi som er tilpasset for å møte konkurranse fra netthandelsgiganter som Amazon.

– Vi har forventet at Amazon og andre globale aktører vil nærme seg Norden, sier hun.

Heller med Kolonial

Lyrå utdyper overfor TT at selskapets største utfordringer i møte med den nye konkurrenten er å sørge for smidige og raske leveranser, og greie å konkurrere med det lave prisnivået.

På spørsmål fra TT om det er mulig at Clas Ohlson kommer til å selge varer på Amazons plattform svarer hun:

– Vi gjør det allerede i England, og vi ser på hvordan vi skal gjøre det i Tyskland. Utenfor Norden har vi sagt at det er interessant å være på den type plattformer. På vårt hjemmemarked derimot – Norge, Sverige og Finland- er det våre butikker, vår egen nettside og plattformer som Mathem og Kolonial som er vår forretningsmodell. Så vi har ingen planer om å samarbeide med Amazon her.

Resten av Norden kan være på trappene

En nordisk etablering har ligget i kortene i flere år.

– Amazon har vært tilgjengelig for svenske kunder og selskaper gjennom våre ulike europeiske hjemmesider i flere år, men neste steg er å introdusere et komplett detaljhandelstilbud i Sverige, og det er det vi planlegger å gjøre nå, sa Alex Ootes, direktør for EU-ekspansjon i Amazon, i en pressemelding som ble sendt ut da lanseringen ble bekreftet i august.

Sannsynligvis betyr etableringen i Sverige at resten av Norden er på trappene.

– Det vil få betydelige konsekvenser for norsk varehandel. Amazon står for et enormt utvalg, rask levering og lave priser. På grunn av korona har nordmenn også blitt mer positive til å handle på nett, og pandemien har nok ført til en akselerasjon av den dreiningen i handelsvaner, sa professor Peder Inge Furseth ved Handelshøyskolen BI til DN i august.

Furseth sier at elektronikk vil være en av bransjene som opplever presset tidligst.

Her i Norge har både Komplett og Elkjøp i flere år forberedt seg på Amazons inntog. De etablerte blant annet egne markedsplasser med utvalgte partnere for å komme Amazon i forkjøpet.

Komplett skrinla imidlertid sin markedsplass etter store tap lenge før den amerikanske nettgiganten fikk opp sitt distribusjonsnett, mens Elkjøps markedsplass har fått en mer nedtonet rolle.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.