Den blå Coop-bussen kjører inn foran det nyåpnede Obs-varehuset på Haugenstua i Groruddalen. Optimismen råder i Coop. Samvirket tar markedsandeler og har overtatt toerposisjonen i det norske dagligvaremarkedet Rema.

Mens Reitan-familien tynes for den nyinnkjøpte privatjeten, har Coop skaffet en flunkende ny buss. Fra hovedkontoret som ligger vegg i vegg med varehuset kan Coop-sjef Geir Inge Stokke se ned på en 15-meters boggibuss av typen Scania.

Fra før kan beboerne i drabantbyen kjøre gratis til sentrum med Ikea-bussen, men nå åpner det seg nye muligheter med en gratis Obs-buss som skal tråkle seg rundt i nærområdet i jakten på nye kunder.

Ferdig nedbetalt

Det slo ned som en bombe da Coop en høstdag i 2014 meldte at det var det tradisjonsrike samvirket som hadde fått tilslaget på de tapstyngede Ica-butikkene i Norge.

Kjøpesummen var på 2,5 milliarder kroner. Kritikerne lot ikke vente på seg, deriblant Ole Robert og Odd Reitan som harselerte over prisen Coop måtte ut med.

– Jeg er imponert over at Coop kjøpte ti prosent av dagligvaremarkedet og nå sitter igjen med fem prosent markedsøkning, uttalte Odd Reitan under sin årlig resultatpresentasjon for Reitangruppen.

Nå er Ica-handelen gjort opp på mye kortere tid enn først forutsatt i det såkalte business-casen som ble satt opp for å regne hjem oppkjøpet. Denne uken betalte Coop inn 1,6 milliarder til långiver DNB.

– Vi har betalt siste rest, og det har vi gjort godt foran planen, sier Geir Inge Stokke.

Nedbemanninger, mer offensiv logistikk og samordning av kjedene er tilbakelagt, og Stokke er ikke tvil om at Coop tok en riktig beslutning.

– Ica-investeringen var en fantastisk investering både økonomisk og strategisk. Vi har nå mye bedre forutsetninger og konkurransekraft enn før vi kjøpte Ica.

Arkitekten bak oppkjøpet var Coops tidligere toppsjef Svein Fanebust som gikk av før oppkjøpet var i boks.

– Vi overtok en kjede som tapte 50 millioner i måneden og har jobbet steinhardt med strukturen.

Som skapt for Coop

Stokke er usikker på om andre kjeder ville fått like god lønnsomhet i de tidligere Ica-butikkene.

– Vi har en annen butikkportefølje og fikk til bra gjenbruk av nærbutikkene. Rema ville trolig måtte lagt ned mange butikker. Derfor har vi kunne tatt ut en bra gevinst.

Også Rema var inne i bildet da Coop fikk kjøpe Ica, men skal ha vært villig til å betale under det halve – rundt 1,2 milliarder kroner.

Nå kommer Coop-sjefen med følgende stikk tilbake til pressede Rema som nylig fikk en oppfordring fra bransjebladet Dagligvarehandelen om å skru på sjarmen igjen.

– Hvis andre mente at Ica-butikkene ikke var verdt mer, hadde de ikke dyktige nok folk til å gjøre de riktige beslutningene som lå i datagrunnlaget.

Ica-oppkjøpet ble koordinert i all hemmelighet sommeren 2014.

– Vi gjorde ekstremt grundige analyser. 40.000 sider med data ble gjennomgått. 80 personer jobbet med analysene for å sikre at businesscaset var lønnsomt.

I tillegg til Ica-oppkjøpet har også suksessen til lavpriskjeden Extra bidratt til at Coop nå er i medvind, mens Rema har fallende markedsandeler.

Ole Robert Reitan ønsker ikke å kommentere saken.

200-millionersklubben

Den nye Obs-bussen nærmer seg avgang.

Erna Solberg imponerte da hun i fjor kjørte er testrunde med Johannson-familien og Askos nye el-lastebil som skal kjøre dagligvarer til Norgesgruppens butikker. Stokke er litt mer forsiktig og lar seg styre av hms når han i stedet velger å spenne setebeltet i passasjersetet.

Statsminister Erna Solberg satte seg bak rattet og kjørte Askos elektriske lastebil i fjor.
Statsminister Erna Solberg satte seg bak rattet og kjørte Askos elektriske lastebil i fjor. (Foto: Vidar Ruud)

– Burde ikke Coop konsentrere seg om å selge dagligvarer i stedet for å drive bussruter?

– Det er for å generere trafikk til butikken og å gi gode kundeopplevelser. I første omgang er det en test, og så får vi se om kundene vil ha det.

Nå skrur Coop opp etableringstakten slik også Rema og Norgesgruppen har gjort de siste årene.

Stokke tror han skal få flere kunder nå som det blir mulig å trekke Coop-kortet i det gamle hovedlageret på Haugenstua.

– Vi drømmer om over 200 millioner i omsetning her også. Av de 32 butikkene i Norge med over 200 millioner i omsetning, så har Coop 28, skryter Stokke som torsdag møter resten av dagligvarebransjen i Tønsberg under det årlige slektstreffet i regi av Dagligvareleverandørenes forening.(Vilkår)