Toppene innen norsk dagligvare ble presentert for helautomatiserte kassaløsninger, ansiktsgjenkjenning og snakkende bokser som bestiller maten rett hjem da de møttes på det årlige høstmøtet til Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

Nettgiganten Amazons inntreden i dagligvarebransjen med kjeden Amazon Go har vekket oppsikt. Her slipper kundene å stå i kassakø. Kundene registrerer seg med mobilen før de går inn, skanning av varer skjer automatisk gjennom et sinnrikt system av kameraer og sensorer og så er det bare å gå rett ut.

Etter to års testing åpnet de første Amazon-butikkene i USA tidligere i år.

Bemanningsløse kassapunkter vil kunne berøre mange tusen ansatte innen dagligvarehandelen.

De norske kjedetoppene tror likevel det er et stykke frem til dagens kasseløsning forsvinner.

– Utfordringen er at dette er for dyre løsninger. Den krever en chip i alle varene, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

– Så du tror ikke at vi kan spasere rett gjennom kassen i løpet av de neste fem årene?

– Nei, jeg tror ikke det. Vi ønsker å komme dit, slik at vi kan bruke enda mer av vår tid på service og veiledning. Men det vil ta lengre tid enn fem år.

Heller ikke Kiwi-sjefen tror teknologien er rett rundt hjørnet.

– En slik løsning krever merking av produktene. Det er farlig å si at det er langt frem. Vi må følge med. Det ville vært utrolig lettvint og praktisk å gå rett ut, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

– Teknologien som Amazon benytter, krever ekstremt avansert sensorteknologi eller brikker i varene. Derfor vil det ta tid før vi kommer dit, sier Coop-sjef Geir Inge Stokke.

Han er likevel ikke i tvil om at det går i retning av bemanningsløse kasser.

– Jeg tror at det går relativt raskt i den retning. Coop har allerede åpnet den første butikken uten kassabetjening på Steen & Strøm, men som har kundeverter. Vi vil se at kundene gjør en større del av jobben.

Snakkende bokser

Under høstmøtet til Dagligvareleverandørenes forening ble toppene innen norsk dagligvare introdusert for en rekke teknologiske utviklingstrekk.

Engelskmannen Daniel Bobroff, som har funnet opp løsninger for reklame i dataspill, fortalte om game-changere innen dagligvare. Han advarte mot ikke å henge med i utviklingen.

– Hvis du ikke forandrer spillet, vil spillet forandre deg, sier Bobroff, som bruker elementer fra spill i kundekontakt.

Ansiktsgjenkjenning kan brukes til å identifisere kundene. Bruk av nye grafikkløsninger, også kalt «augmented reality», kan gi nye dimensjoner i handleopplevelsen. Og snakkende bokser, også kalt personlige assistenter, gjør det mulig å bestille handleposen fra kjøkkenbenken.

– Jeg tror vi får se mer teknologi i butikkene og mer sømløse kasser. Kundene vil i større grad få informasjon på mobilen under handlerunden, sier Meny-sjef Kjuus.

Meny har allerede introdusert en bestillingsløsning gjennom Googles personlige assistent som nylig ble lansert i Norge. Kjuus sier til DN at det er mye prøving og feiling i en tidlig fase med slike nye tjenester.

Selv om Meny har tatt et forsiktig steg inn i det hurtigvoksende dagligvaremarkedet på nett, tror Kjuus at de fysiske butikkene vil være bærebjelken i mange år.

Kundene på Amazon Go registrerer seg med mobilen, plukker varer og forsvinner ut av butikken. Her fra en butikkåpning i Seattle tidligere i år.
Kundene på Amazon Go registrerer seg med mobilen, plukker varer og forsvinner ut av butikken. Her fra en butikkåpning i Seattle tidligere i år. (Foto: Elaine Thompson/AP/NTB Scanpix)

Mer personifisering

Bruk av kundedata er av flere eksperter pekt på som en av de viktigste utviklingstrekkene innen handelen. Dataene kan benyttes til å utvikle personifiserte tilbud som skal treffe hver enkelt kunde bedre.

Norges nest største dagligvarekjede, Kiwi, har ikke personifiserte tilbud.

– Hos oss er det like priser. Det er et bevisst strategisk valg. Vi tror på at kunden skal få vite at den som står foran i kassen betaler det samme, sier Bjørkøy.

Selv om ikke Kiwi bruker kundeopplysninger til personifiserte tilbud, mener Kiwi-sjefen at de får svært viktig kunnskap. Kjeden vet nå mer om hva og hvor ofte kundene handler.

– Vi jobber med Kiwi+ som kundebase. Det er viktig i kundedialogen siden folk ser mindre på tv og avisopplaget faller, sier Kiwi-sjefen.

Søsterkjeden Meny tilbyr derimot personifiserte tilbud.

– Det handler om å skreddersy og bruke data til å gi mest relevant informasjon som igjen betyr best kundeopplevelse, sier Kjuus.

Coop, som de siste årene har videreutviklet sitt medlemskort med digital kundekontakt, vil nå tilpasse kundeavisene sine til den enkelte kundes behov.

– Nå vil jeg som kunde få kundeaviser med prioriterte tilbud fra min nærmeste butikk, sier Coop-sjef Stokke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tidligere Rema-butikkeier: – Du er ikke kjøpmann lenger, men en slave
Vibecke Wiik får et sug i magen når hun nærmer seg butikken hun drev i tre år. Her forklarer hun hvorfor.
03:08
Publisert: