– Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv, så måten Kiwi kommuniserer denne priskampanjen på, reagerer vi på. Det er på grensen og kanskje over, sier kommunikasjonsdirektør i Coop Bjørn Takle Friis.

Fredag morgen kom nyheten kom at Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi kutter prisen med 20 prosent på sine 200 bestselgere.

– Vi mener at det er umoralsk ikke å bidra til lavere priser når det er så mange permitterte og folk uten jobb. Vår oppgave er å skaffe billigere varer, sier Kiwi-sjef Jan-Paul Bjørkøy om priskuttene.

Coop sier at de nå også «selvfølgelig kommer til å senke prisene».

– Dette kom brått på, så prissenkingen kommer i hvert fall til å være på nivå med konkurrentene, kanskje lavere, sier Friis.

Coops kommunikasjonsdirektør uttalte til DN før påske at en priskrig under koronakrisen ville være ekstremt umoralsk. Han argumenterte med at det var uheldig å drive priskrig like før påske da det var smittefare og at hamstring førte til knapphet på varer.

«Umoralsk å vente til etter påske»

Friis understreker samtidig at det er bra for kundene med lavere priser, og sier at de ønsker tøff konkurranse i markedet velkommen.

– Har koronakrisen gitt slakk i konkurransen blant dagligvareaktørene?

– Nei. Hovedfokuset vårt har hele tiden vært å sikre smittevern. Etter den innledende hamstringsfasen har det vært vanskelig å få varer ut i butikk, og vi har heller ikke tatt ut valutaendringene som har kostet mye. Kronen har svekket seg mye og kostet på import av varer, men det er ikke en prisendring vi har tatt ut.

I fjor høst avdekket Konkurransetilsynet at noen leverandører gir over 15 prosent billigere varer til enkelte av dagligvarekjedene, og at Norgesgruppen «gjennomgående får bedre betingelser».

Friis kaller det umoralsk at Kiwi nå har ventet til etter «den største handleperioden i året» med å starte priskrig.

– Med forskjellene i innkjøpspriser har Kiwi tjent 15–20 prosent mer enn Rema og Coop på tidenes påskehandel. Så skal Bjørkøy fremstå som Messias for å kutte priser når den store handelen er over, legger Friis til.

Rema-sjef Trond Bentestuen skriver i en tekstmelding til DN at dette er «business as usual».

– Vi kutter priser hver eneste dag, dette er business as usual. I dag vil man finne akkurat de samme, lave prisene i våre butikker som er reklamert for hos konkurrentene.

Største priskuttet i historien

Kiwis kampanje er estimert til å koste 200 millioner kroner. I likhet med de fleste andre kjedene har også Kiwi opplevd en økning i salget de siste ukene med en sammenlignbar vekst på hele 15 prosent.

Rema toppet i flere år VGs matbørs, men er de siste årene blitt innhentet av Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi og Coops vekstkjede Extra. Rema har lagt flere år med stagnasjon bak seg, og nå haler Kiwi også innpå målt i markedsandeler i kampen om å bli Norges største enkeltkjede.

Ifølge Kiwi-sjef Bjørkøy er priskuttet det største i kjedens historie. Kampanjen er muliggjort av svært gode vekstrater.

– Vi mener at det er umoralsk ikke å bidra til lavere priser når det er så mange permitterte og folk uten jobb. Vår oppgave er å skaffe billigere varer, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.