Lønnsomhetsproblemet for dagligvarebutikker på nett er fortsatt et betent spørsmål som har skapt splittelse i dagligvarebransjen.

I et intervju med bladet Kapital etterlater Ole Robert Reitan liten tvil om at det vil bli vanskelig å tjene penger basert på dagens driftsmodell.

Reitan kommenterer også underskuddet til nettmatbutikken Kolonial.no, som de siste årene har vært en partner og nær alliert til Rema-systemet.

– Kolonial går ikke rundt. Skala eksisterer ikke. Det må i hvert fall koste det det koster. Det opplevde jeg i 1996. At jo flere kunder jeg hadde, jo mer tapte jeg. Mange på nett sier at de må ha volum. Da tenker jeg at hvis de dobler omsetningen, blir ikke underskuddet borte. Det blir heller dobbelt så stort, uttalte Reitan til Kapital.

– Det betyr at mat levert hjem må bli dyrere?

– Jeg vil tro det. Alternativet er å aldri tjene penger på det, svarte Reitan til Kapital.

Misforståelse

Gründer i Kolonial, Karl Alveng Munthe-Kaas, har i flere år gjentatt at selskapet vil bli lønnsomt gjennom videre vekst som vil gi skalafordeler.

– Det er nok en misforståelse, skriver Karl Alveng Munthe-Kaas i en tekstmelding.

Han henviser til Remas kommunikasjonsavdeling. Kolonial-sjefen har ellers ikke besvart DNs spørsmål om hva han tenker om Reitans uttalelser om at skala ikke eksisterer.

Remas kommunikasjonsavdeling forklarer også at Reitan er misforstått.

– Ole Robert Reitan mente å snakke om sine egne erfaringer fra 90-tallet med hjemkjøring, og at han ikke opplevde skalafordeler da. Tilknytningen til Kolonial nå blir altså litt misvisende. Mye har endret seg siden 1996, skriver Remas kommunikasjonssjef Mette Fossum i en epost.

– Intensjonen her var aldri å si at Kolonial ikke kan tjene penger, men å dele erfaringer fra 90-tallet, tilføyer hun.

DN er kjent med at Reitan fikk lese gjennom sitatene før de ble publisert i Kapital. Det skal heller ikke være gjort forsøk på å rette opp uttalelsene i etterkant.

589 millioner i underskudd

Kolonial har de siste årene utfordret en bransje som er preget av tre dominerende aktører: Norgesgruppen, Coop og Rema.

Kolonials utvikling var i flere år preget av veldig høy vekst, men også store underskudd.

I løpet av de siste fire årene har selskapet gått med 589 millioner kroner i underskudd.

– Det viktigste for oss i fjor var at vi fikk vokse med 115 millioner og reduserte underskuddet vårt med 85 millioner, uttalte Munthe-Kaas til DN i sommer.

For tre år siden kom Rema inn på eiersiden i det gründerkontrollerte selskapet med en mindre eierpost. Rema er ikke bare en eier, men er også Kolonials grossist.

Rema og Kolonial har også vært allierte i flere bransjepolitiske saker, som i kritikken av Norgesgruppens markedsmakt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.