– Jeg pleier som regel å starte med kjølevarer, så ferskvarer og så tar jeg runden, forteller Trond Syversen som jobber som prisjeger for Coop.

Han er i full gang med skanne kaffe og te-produkter på Rema 1000 på Haugenstua i Oslo. I det prisjegeren får opp prisene på sin skanner enten bekrefter han prisen hvis den er den samme eller legger inn den nye prisen.

– Det er det alle driver med, kan du si.

Selv er han i faste butikker et par dager i uken. I tillegg til å være på Rema 1000 på Haugenstua er han også fast i en Meny- og Kiwi-butikk en dag i uken.

– Hvordan blir du møtt av de andre i butikken når du kommer inn som prisjeger?

– Bra, egentlig. Jeg passer på å være litt tydelig på at jeg presenterer meg når jeg kommer og spør om det er greit istedenfor å bare gå inn å late som at alt er greit, sier Syversen.

Uventet besøk

For litt under to uker siden gikk Konkurransetilsynet til aksjon mot de tre dagligvaregigantene Coop, Rema 1000 og Kiwi for å undersøke et mulig brudd på konkurranseloven.

– Vår mistanke er at det har vært utvekslet strategisk markedsinformasjon mellom kjedene, og at dette kan omfatte pris. Av hensyn til etterforskningen kan vi ikke si mer, sa avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet til DN fredag 13. april.

På et møterom på hovedkontoret til Coop forteller kjededirektør Christian Hoel i Coops lavpriskjede Extra og kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop at de ble overrasket da Konkurransetilsynet sto i resepsjonen.

Kjededirektør Christian Hoel i Coops lavpriskjede Extra.
Kjededirektør Christian Hoel i Coops lavpriskjede Extra. (Foto: Fartein Rudjord)

– Vi så den ikke komme og har hatt god dialog med Konkurransetilsynet hele tiden. Vi hadde en lengre runde med de i desember 2016 der de fikk all dokumentasjon og vi hadde flere møter med de der vi satt en hel dag og svarte på spørsmål. Så de vet alt hva vi holder på med, og hvordan det funker, så vi var overrasket over at de kom, sier Kristiansen og legger til:

– Det er ikke hver dag du får seks menn i resepsjonen som sier at de er fra en offentlig kontrollmyndighet og har med seg sivile politimenn, så det er jo klart at pulsen i resepsjonen var litt høyere enn normalt. Men de ble godt tatt hånd om og plassert på et møterom og fikk all den informasjonen de ba om og fikk snakket med de folkene de ønsket å snakke med, sier han.

Prisspioner i søkelyset

I etterkant av Konkurransetilsynets aksjon har flere eksperter pekt på selskapenes utstrakte bruk av såkalte prisspioner. En prisspion er en som sendes ut i konkurrentenes butikker for å skanne prisene på ulike varer.

Professor Erling J. Hjelmeng ved Universitetet i Oslo uttalte til DN at han tror det er dette Konkurransetilsynet vil undersøke.

– Hvis det er en avtale mellom kjedene at de aksepterer hverandres prisjegere og at de har avtalt en maksimal tid prisspionene kan være i butikkene, kan man argumentere for at kjedene bryter konkurranseloven, sa Hjelmeng, som er spesialist på konkurranserett.

Nykommeren i det norske dagligvarebransjen, den engelske kjeden Iceland, er kritisk til hvordan de etablerte lavpriskjedene følger med på hverandre.

– Nøyaktig hvordan det fungerer, vet jeg ikke, men dette er et system de er blitt enige om med å gi hverandre sine priser ved å gå og sjekke. Det synes jeg er underlig, selv om det er naturlig at aktørene følger med på hverandre. Vanligvis ber man konkurrenter om å gå, sa Geir Olav Opheim i Iceland Norge til DN i forrige uke.

Nøkkelpersoner til intervju

Coop kan ikke svare på om aksjonen handler om dagligvarekjedenes bruk av prisspioner eller prisjegere.

– Vi registrerer i media at en del eksperter tror Konkurransetilsynet er opptatt av prisjegerne, men hva de er på jakt etter må de svare på selv, forteller kommunikasjonssjef Kristiansen.

– Jeg ble kjempeoverrasket, for det er en beinhard konkurranse. Extra-kjeden har vokst kraftig og tatt markedsandeler i flere år. Det har ikke skjedd av seg selv, sier Hoel.

Avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet opplyser til DN at de ikke kan gå ut med hva deres mistanke går ut på av hensynet til etterforskningen.

– Når det gjelder gjennomføringen av kontrollen så pågår kontrollen fortsatt i begrenset omfang. Vi regner med å straks være ferdig, men jobber med å sikre databeslaget, sier han.

Coop bekrefter at et visst antall nøkkelpersoner som jobber med pris har vært mer i fokus enn andre, og har forklart seg for Konkurransetilsynet. I tillegg opplyser de at det så langt ikke har vært noen ytterligere fremstøt mot Coop enn datainnsamlingen og intervjuene.

Også Rema fikk besøk av Konkurransetilsynet og er blitt stilt en rekke spørsmål.

– Vi opplever samarbeidet med Konkurransetilsynet som svært godt. Konkurransetilsynets oppdrag ble avsluttet forrige fredag – og de tekniske oppgavene knyttet til oppdraget er utført i løpet av denne uken. Vi har svart på spørsmål fra tilsynet på overordnet nivå, og ikke mottatt nye henvendelser, skriver Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i en epost.

Konserndirektør, kommunikasjon og samfunnskontakt Per Roskifte i Norgesgruppen svarer følgende på DNs henvendelse:

– Vi stiller opp og svarer på alle spørsmål som Konkurransetilsynet har med hvem det måtte være hos oss. Vi har gitt dem all den informasjon de ønsker. Vi har ingen kommentar knyttet til metoder eller bakgrunnen for tilsynets undersøkelser. Vi vil samarbeide fullt ut med tilsynet og kjenner ikke til varigheten av arbeidet.

Prisjegere

I en dokumentar om prisjegerne i fjor høst skrev DN at bransjen ble enige om felles kjøreregler for prisjegerne i 2010. Ifølge denne normen skulle prissjekken begrenses til 20 timer i uken for hver butikk, som tilsvarer cirka tre arbeidsdager.

– Vi opplever det ikke som noen begrensning. Det er mange år siden, vi er blitt enige i bransjen der Virke har vært med og Konkurransetilsynet er orientert. Prissjekk er egentlig noe hvilken som hvilken som helst kunde kan gjøre, sier Kristiansen i Coop.

– Kjørereglene handler om at vi ikke skal være til hinder for den daglige driften, så vi slipper å stå og diskutere og argumentere hver gang vi kommer og at prisjegerne skal jobbe i det skjulte. Alle er enige om at vi har lov til å besøke hverandre, forteller han.

Han forteller at prisjegernes tilværelse har endret seg mye.

– I dag skanner de varene, før måtte de notere på blokk. Den gang skulle etiketter printes ut og henges opp. I dag er det snakk om et par tastetrykk, forteller han.

Coop ønsker ikke å gå ut med nøyaktig hvor mange prisjegere de har av konkurransehensyn, men opplyser at de har et antall prisjegere over hele landet som sjekker priser hver dag, og fullskanner en hel butikk.

Coops kommunikasjonsdirektør, Bjørn Takle Friis, opplyste til DN i forrige uke at selskapet har fem til ti prisjegere.

– I noen perioder er det større aktivitet enn andre, men vi følger veldig tett på, og det er fordi vi skal være konkurransedyktige og fremme i skoene. Vi skal gi kundene, som også er våre eiere trygghet for at de får de laveste prisene, sier Kristiansen.

Morgenfugl

På Rema 1000 på Haugenstua forteller prisjeger Syversen at han en vanlig arbeidsdag gjerne begynner i syvtiden på morgenen når butikken åpner.

– Det er veldig greit å jobbe på morgenen, det går mye fortere og det er lite kunder, forteller Syversen.

Trond Syversen forteller at han enten bekrefter prisen eller legger inn den nye etter han har skannet hver vare.
Trond Syversen forteller at han enten bekrefter prisen eller legger inn den nye etter han har skannet hver vare. (Foto: Fartein Rudjord)

Selv har han vært prisjeger i et år, men i dagligvarebransjen i 40. Han startet i butikk på slutten av 70-tallet og har jobbet med frukt og grønt, samt i Ica, Bunnpris og Bonuskjeden i sin tid.

– Hvor mange varer skanner du i løpet av en dag?

– Det er veldig forskjellig, og det er det ikke noen fasit på. I en slik butikk er det kanskje 3500 varer, og da er du ikke i nærheten av å klare det på én dag.

– Det hender du får spørsmål av kunder, og vet du ikke svaret så finner du noen som kan hjelpe dem. Vi driver jo i dagligvarebransjen alle sammen, så vi må jo prøve å være litt ålreite alle veier. (Vilkår)

Dette er de vanligste spørsmålene om fastrente
Øistein Gamst Sandlie i Nordea gir deg de vanligste spørsmålene om fastrente, og svarene som hører til
00:52
Publisert: