– Det er steintøft. Det er overetablering av butikker i byen, sier assisterende butikksjef Sylvester Willumsen på Extra Langnes i Tromsø.

Han står og pakker ut varer mens butikksjef Steffen Sørum tar opp lokalavisa iTromsø fra stativet og blar seg frem til konkurrenten Eurospars dobbeltsiders annonse. Norgesgruppens største butikkjede i Tromsø lokker med 40 prosent rabatt på diverse matvarer. 

Selv lokker Sørum i Coop denne dagen med kjøttdeig til 25 kroner pakken og melk til ni kroner literen, nær halvparten av vanlig utsalgspris.

– Vi har aggressiv lokal markedsføring med mye tilbud på frukt og grønt. Folk sparer penger på konkurransen. Vi har egne lave Tromsø-priser. Vi ser på VG-børsen at prisene er lavere i Tromsø enn mange andre steder, sier Sørum.

-Hvordan merker dere konkurransen mellom matkjedene?

– Bybutikkene har egne priser på vanlig melk. Konkurransen fører til lavere priser. Flere butikker har utfordring med å drive lønnsomt, sier Sørum og legger til at hans butikk går godt.

Vil ikke stanse Norgesgruppen

Coops konsernsjef Geir Inge Stokke ba under Arendalsuka konkurransemyndighetene om å gripe inn overfor Norgesgruppen og legge en grense for hvor stor markedsandel en matvarekjede kan ha. Stokke mener Norgesgruppen har blitt så stor at det truer konkurransen i markedet.

- Det myndighetene må utrede er hvilke konsekvenser det vil gi om en aktør kan vokse seg inn i himmelen. Hva er effekten for forbruker om en aktør kan vokse ubegrenset, sier Stokke.

Han kaller konkurransen i dagligvare for «ekstrem sterk» og ber myndighetene vurdere «den totale innkjøpsmakten» til aktørene. 

- Vi tror et tak på markedsandeler vil svekke konkurransen. Det vil kun bidra til mindre konkurranse og høyere priser til forbrukerne, sier kommunikasjonssjef Per Roskifte i Norgesgruppen. 

- Vi opplever at det både i Tromsø og andre steder er veldig sterk konkurranse på pris og utvalg. Skal man hindre aktører å konkurrere, har det stikk motsatt effekt om man vil ivareta forbrukernes interesser, sier Roskifte. 

 Konkurransedirektør Lars Sørgard i Konkurransetilsynet vil ikke gripe inn.

- Det høres ut som konkurransen fungerer i Tromsø og at det gir lavere priser. Om man innfører et tak på markedsandel kunne det føre til at Norgesgruppen ikke fikk vokse i Tromsø og måtte slutte å konkurrere. Da ville den lokale konkurransen kunne bli rammet, sier Sørgard.

- Vi har ikke sett på om Norgesgruppen har en dominerende posisjon. Vi har regler for selskaper som blir dominerende aktører, som skal forhindre at de misbruker sin posisjon og ikke ødelegger konkurransen, sier Sørgard, som mener forbrukerne tjener på konkurransen.

- Vi må la både store og små aktører konkurrere. Legger du tak på de store, må de dempe seg, og da vil de mindre kjedene bli fornøyd og dempe sin konkurranse, sier han.

Selger melken med tap.

I Tromsø vokser Norgesgruppen mens Rema minker, og den harde konkurransen har ifølge kjedenes regionsjefer i nord ført til «egne, lave Tromsøpriser».

- Det er Tromsø-priser på en del varer. Prisen hos alle kjedene på melk er 9,90. Det er ingen andre plasser i landet melken er så billig, sier regiondirektør Ronny Repvik i Rema region nord.

Han viser frem «verdens største Rema-butikk» i Tromsø, som omsatte for 147 millioner i fjor og som får litt lavere inntekter i år, etter at de to konkurrerende kjedene åpnet hver sin matbutikk i nærområdet.

- Norgesgruppen har altfor stor markedsandel i Tromsø. Derfor etablerer vi flere butikker for å ta den kampen om markedsandeler. Tromsø vil alltid være beinhard. Det åpnet tre-fire nye butikker bare i fjor, og flere vil komme. Konkurransen blir enda tøffere fremover, tror Repvik, som er gammel fotballspiller og er «glad i å konkurrere».

- Konkurranse er sunt og noe av det artigste jeg vet. Du må alltid opp på tå hev for å skape resultater. Sånn er det i fotball også. Trenere du ikke hver dag, så taper du, sier Repvik, som i likhet med de andre kjedene vil bygge flere butikker for å ta markedsandeler.

- Tromsø har bestandig vært tøff. Det må vi leve med. Det er høy etableringsgrad fra alle kjedene. Vi etablerer flere butikker i Tromsø. Vi etablerte en ny butikk i år og vil etablere flere butikker. Tromsø er viktig for alle kjeder når det etableres så mange butikker, sier Repvik.

«Noe skal dø»

Etableringen av nye butikker kan føre til at enkelte butikker går konkurs, tror driftsdirektør Raymond Kristiansen i Coop Nord.

- Det er mulig det blir for mange butikker. Det heter at noe skal vokse og noe skal dø. Vi tror at enkelte butikker vil stenge etter hvert, sier Kristiansen, og legger til at «det er ikke for mange butikker så lenge det er marginer å hente».

Han åpner snart nok en ny butikk i Tromsø og mener konkurransen fører til lavere priser og lavere marginer.

- Konkurransen gir et dynamisk og lokalt tilpasset marked med egne, lave Tromsø-priser. Alle kjedene opererer med lave Tromsø-priser på en del produkter. Det er et direkte resultat av konkurransen, sier Kristiansen.

- Det er et stort press på marginer i bransjen og spesielt her i Tromsø, det merkes veldig godt. Nå kjører vi på og åpner flere butikker, sier Kristiansen, som også liker konkurransen

– Krigen og kampen om kundene er det artigste, sier Kristiansen i Coop, som har økt til 38 prosent markedsandel i Tromsø.

Passerte en milliard

Mens Rema har sunket til 20 prosent andel i Tromsø har Norgesgruppen etter det DN erfarer vokst til 41 prosent markedsandel i byen, mye takket Eurospars seks store butikker. Eurospars største butikk på Tomasjord i Tromsø omsetter for over 200 millioner kroner i år.

- Dette er den beste butikken i byen. Ung og rask betjening. Det er greit å stoppe her i ferskvaredisken. Jeg skal ha grillben og grillspyd, og de kotelettene der, sier bildekkselger Knut Evang, som er på vei hjem til bydelen Kroken for å grille i godværet.

– Jeg hører mange klager over konkurransen i Tromsø. Vi gjør ikke det. Vi jobber stille og rolig og planlegger nye butikker, sier sjefen for Eurospar-butikkene i Tromsø, Jim Thomas Theodorsen i dagligvaregruppen Tromsø AS.

– Vi vokser hele tiden, i år som i fjor. Vi omsetter for 1,3 milliarder kroner, sier Theodorsen.

– Du sa 1,3 milliarder, i 2016 omsatte dere for første gang for over en milliard i Tromsø, hvor mye øker dere i år?

- Vi øker. Vi vokser. Vi holder en lav profil. Konkurransen får du snakke med Norgesgruppen om, sier Theodorsen.

– Konkurransen er steintøff. Våre kjøpmenn og butikksjefer opplever knallhard konkurranse om dagligvarekundene, sier Ola Svendsen, administrerende direktør i Norgesgruppen Nord, som vil bygge fire nye butikker i Tromsø.

- Konkurranse er viktig og bra, det gjør også våre butikker skjerpet – noe som kommer forbrukerne til gode, sier Svendsen.(Vilkår)