Det var i 2019 Arne Stangeland og sønnen Jone Stangeland fant tonen med investorfamilien Ertvaag i Stavanger. Rundt 800 millioner kroner ble Stangeland-familiens Norgesdekk verdsatt til da Ertvaag-familien kjøpte vel 30 prosent av virksomheten.

Da var det 35 år siden jærbuen og bonden Arne Stangeland reiste til Danmark for å kjøpe et par traktordekk, tok med seg to ekstra i bilen, og startet handel med dekk. Nå går handelen med dekk bedre enn noen gang, tross korona.

– Korona har vært positivt for oss. Det har ikke vært jubel, men det har vært bra, medgir Jone Stangeland som er økonomidirektør i Norgesdekk.

Det vises igjen i de ferske tallene fra konsernet ND Holdco. I 2021 endte omsetningen på over én milliard kroner og et resultat før skatt på nærmere 156 millioner kroner.

Mindre bruk av kollektivtransport og økt feriering innenlands med bruk av bil er noe av årsaken til økningen i etterspørselen.

– I tillegg er tallene påvirket av at vi hadde et stort lager av dekk ved inngangen av pandemien, sier Jone Stangeland.

I år regner Stangeland med at konsernet vil omsette for rundt 1,2 milliarder kroner.

– Resultatet vil bli høyere enn i fjor, men marginen altså litt lavere, sier Stangeland.

Går inn i Sverige

Helt siden far og sønn Ertvaag kom inn i selskapet for tre år siden, har planen vært å ekspandere til andre land i Norden. I dag kjemper Norgesdekk med oppkjøpsselskapet Altors Nordic Tyre Group om hegemoniet i grossistleddet i dekkbransjen i Norge. Men oppkjøpsfondet har i lengre tid bygget seg en posisjon i det nordiske markedet. Nå følger Stangeland og Ertvaag etter.

– Vi kjøper 67 prosent av det svenske selskapet Valla Däck, sier Stangeland.

Prisen for aksjene er hemmelig, men det svenske selskapet omsatte i fjor for rundt 190 millioner svenske kroner og fikk et resultat før skatter på 13 millioner kroner.

– Dette er et første steg i Sverige. I tillegg til det svenske markedet er også Finland et veldig interessant marked for oss, sier Stangeland.

Det er bruken av vinterdekk i Finland som særlig gjør det markedet interessant, sammenlignet med for eksempel Danmark.

Norgesdekk er i dag en ren grossist av dekk. Selskapet har heller ingen planer om å gå inn i detaljistleddet. Den strategien ble skrinlagt etter noen år sammen med oppkjøpsfondet Borea. Stangeland-familien ble ikke enige med oppkjøpsfondet om strategien videre og kjøpte tilbake grossistdelen av konsernet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.