Butikk-kjeden som byr på godteri fra hele verden og rask mat på farten fikk et tøffere år i 2018. Deli de Luca endte med et resultat på ti millioner kroner i fjor. Dette er en halvering av resultatet fra året før.

– Nå har vi klart å tjene penger fem år på rad. Nedganger skyldes i hovedsak økte driftskostnader. Det som er viktigst for oss er inntjening til kjøpmennene, og den har bedret seg vesentlig siden 2014, sier Deli de Luca-sjef Tormod Lier.

En glovarm sommer og høyere karbonpris i EU, bidro til høye strømregninger for nordmenn i 2018. Dette var også med å påvirke Deli de Luca, ifølge Lier.

– Driftskostnadene som har økt som følge av høyere husleie og en vesentlig økning av strømprisen i 2018.

Dagligvaregiganten Norgesgruppen, som kontrolleres av Johannson-familien, kjøpte opp Deli de Luca i 2006. Siden har kjeden stort sett gått i minus før resultatene har kommet i pluss de seneste årene.

Deli de Luca-sjef Tormod Lier tok over i 2013. Siden har det blitt satset hardere på blant annet pølser, noe som ser ut til å ha kastet godt av seg. I 2015 valgte også Deli de Luca å satse på bensinstasjon-markedet, og overtok driften av flere hundre bensinstasjoner.

Denne driften inngår imidlertid ikke i Deli de Lucas regnskaper, og er skilt ut i et eget datterselskapet i Norgesgruppen.

Under Deli de Luca Norge as ligger kjedens franchise-butikker. I tillegg har Norgesgruppen egendrevne butikker. Disse ligger under selskapet Deli utvikling som også driver med produkt- og konseptutvikling. Heller ikke her ble 2018 et festår. Året endte med et negativt driftsresultat på syv millioner kroner mot fem millioner året før. Deli utvikling har gått med underskudd de siste årene.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.