De fleste butikker og kjeder gir deg som kunde flere løfter. Det kan være prisløfter, garantier og åpent kjøp i 30 dager.

Forbrukerrådet har identifisert fem vanlige forbrukervennlige løfter og spurt syv norske elektronikkjeder om de tilbyr disse til kundene. Løftene er åpent kjøp, nettpris i butikk, annonsegaranti, prisløfte og garanti utover fem år.

Hi-Fi-klubben best

Hi-Fi-klubben oppfyller fire av de fem kriteriene og er ifølge Forbrukerrådets undersøkelse den mest forbrukervennlige elektronikkjeden i Norge. Det eneste kriteriet kjeden ikke oppfyller, er at den ikke lover markedets beste pris. Dette oppveier den for med å være den eneste kjeden som for egen risiko gir ett års ekstra garanti på produktene den selger.

– Denne garantien er svært forbrukervennlig. I tillegg har den en potensiell miljøeffekt, fordi den vil kunne begrense bruk og kast-problematikken, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Elkjøp får også smilefjes på fire av fem kriterier. Det eneste kjeden ikke tilbyr er ekstra garanti utover fem år.

Euronics får null poeng

Euronics er den eneste kjeden i undersøkelsen som ikke oppfyller noen av kriteriene.

– Det stemmer at vi ikke oppfyller disse kravene på kjedenivå. Vår struktur er slik at alle butikkene er lokalt eid og at kjøpmennene har rom for å velge hvordan de vil møte kundene sine i lokalsamfunnet, sier Kenneth Baltzersen, daglig leder i Euronics Norge.

Han sier undersøkelsen ikke betyr at Euronics-butikkene ikke oppfyller kriteriene, bare at kjeden ikke gjør det.

– Mange av våre 64 butikker er i lokalsamfunn hvor man er på fornavn med kundene. På disse stedene er god kundeservice avgjørende og mange av våre kjøpmenn strekker seg langt ut over lovens bestemmelser for å gjøre dem fornøyde, sier Baltzersen.

Han kritiserer også metoden Forbrukerrådet har brukt i denne undersøkelsen.

– Denne undersøkelsen er basert på at kjedene selv har oppgitt hvilke kundeløfter de har i en spørreundersøkelse. Det er så vidt meg bekjent ikke gjort undersøkelser ute i butikkene fra Forbrukerrådets side, sier Baltzersen.

Forbrukerrådet sier dette handler om åpenhet.

– Vi mener det er god kundebehandling å ha åpne og faste ordninger som er lette å sette seg inn i for kundene. Kundene bør slippe å forhandle seg frem til en løsning i den enkelte butikken, sier Ann Hege Skogly, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Du kan se hele Forbrukerrådets sammenligning her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Forbereder blodslit til fjells
- Vi gjør det fordi vi liker det, sier de to advokatfullmektigene Line Sogn Plassen og Ingeborg Kristine Lind om treningen før norges tøffeste fjellskirenn.
03:10
Publisert: