– Vi er best i bransjen, vi er nummer én. Vi er the shit, sier Næss når DN møter henne i Stay Hungrys kontorer i Nydalen.

Når DN kommer inn døren til lokalet er en annen medarbeider i ivrig diskusjon med en kunde. Et lite trinn opp fra butikkgulvet sitter Næss ved en pult, omgitt av gjennomsiktige glassvegger.

– Vi er hands-on i alle avdelinger. I dag er noen syke, og da kan hvem som helst steppe inn. Vi leverer uansett, sier den daglige lederen.

Sammenlagt de siste tre årene har det norske distribusjons- og agenturselskapet Stay Hungry sittet igjen med over 30 millioner kroner i resultat før skatt.

Samtidig øker selskapet driftsresultatet med litt over 20 prosent i 2018, sammenlignet med året før.

«The denim mother»

Næss er eneeier av Stay Hungry as, og har ytterligere fem andre selskap. I tillegg til å drive med distribusjon og agentur, har Stay Hungry også to fysiske butikker, én i Stavanger og én på Vestby Outlet.

Næss, som etablerte selskapet i 2007, forteller at hun lever for jeans.

– Jeg begynte i en Levi's-butikk i Tromsø på 90-tallet, og jobbet for de i ti år. Sammenlagt har jeg vært i bransjen i 30–35 år. Jeg er the denim mother, spøker hun.

Hun mener de gode resultatene de siste årene er velfortjent, og sier at suksessen skyldes hardt arbeid og en søken etter å alltid bli bedre.

– Vi er aldri sterkere enn det svakeste ledd. Det ligger litt i navnet også, Stay Hungry, at vi hele tiden jobber for å forbedre oss, sier Næss.

I en bransje hvor konkurransen fra store kjeder som Hennes & Mauritz, Zara og Cubus er beinhard, har Næss bygget opp et selskap som ifølge henne selv bygger på kvalitet over kvantitet.

Hun mener at man ikke nødvendigvis må vokse fort, men heller bygge på det man allerede har.

– Man lever ikke av omsetning, men av inntjening. Veldig mange vil bare øke og øke. I en gründerfase er mange bare opptatt av å vokse og vokse, men noen ganger må man ta et steg tilbake. For meg er det viktig å ha kontroll på «businessen» min.

Selvlært

Næss forteller at hun ikke har noen høyere utdannelse, og kaller seg selv for en entreprenør. På spørsmål om hvorfor hun valgte akkurat jeans, svarer hun:

– Jeans kommer alltid til å være relevant. I Norge har vi fire årstider, med kun én sommermåned hvor folk går i shorts. Til sammenligning er det noe annet i USA, der alt er drevet av pris, og ikke nødvendigvis en villighet til å betale litt ekstra for å få bedre kvalitet.

Hos Stay Hungry as står merkene Lee og Wrangler for 70 prosent av beholdningen, og ifølge Næss er omsetningen på de to rundt 120 millioner kroner i året.

– Det er de to største merkene vi har. You can't buy history, sier hun og legger til:

– Folk trenger ikke nødvendigvis nye merker, men folk vil ha historien og «brandet», sier hun.

Ifølge den daglige lederen har Stay Hungry 500 samarbeidspartnere, og de er i tillegg en av Carlings største leverandører.

Økt konkurranse

I februar omtalte DN et rekordhøyt antall konkurser i detaljnæringen. Per Einar Ruud, fagansvarlig for kreditt i Bisnode, sa den gang at tallene var det høyeste de noensinne hadde sett.

Til tross for den såkalte butikkdøden har altså Næss og Stay Hungry as klart å holde seg lønnsomme – og mer til – i en tid der detaljhandelen sliter.

– Vi gjør det bra på nett, men butikkene våre selger også mye jeans. Vi merker endringer, selvfølgelig. Mange butikker som har vært stabile i mange år har kjent på at det har vært tøffe kår, sier Næss.

Samtidig klarer hun også å se det positive i situasjonen.

– Det er egentlig litt sunt også, for da får man en oppvekker. Man må ta på seg hanskene og kjøre videre, konstaterer Stay Hungry-sjefen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.