Coops lavpriskjede var den store vekstvinneren i fjor i norsk dagligvare målt i markedsandeler. Extra økte med solide 1,4 prosentpoeng og har nå 14,7 prosent av dagligvaremarkedet.

– Vi er veldig fornøyde med at Extra er vekstvinner i markedsandeler, sier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis.

Extra vokser delvis på grunn av omprofilering av butikker fra søsterkjeden Coop Prix.

– Vi var en underdog med dårlig selvfølelse. Hver gang noen av de andre kjedene gjorde noe, så fulgte vi etter. Vi sto ikke i stormen. Nå tar vi beslutninger og går for det, uttalte Extra-sjef Christian Hoel til DN tidligere i år.

Coop Prix er en av de store taperne med et fall på 0,7 prosentpoeng markedsandel. Kjeden mistet 15 prosent av sin markedsandel.

– Extra er lokomotivet vårt. Vi jobber med å få opp andre kjeder. Det er utrolig viktig for oss.

Tidligere denne uken at Rema hadde et milliardfall i sammenlignbare butikker i fjor.

Markedsandelen falt 0,5 prosentpoeng til 23,2 prosent og nå blir de pustet i nakken av hovedkonkurrenten Kiwi som øker til 0,5.

Både Kiwi og Extra har hatt flere år med høy vekst, mens det har lugget for Rema.

– Konkurrentene har våknet, ingen tvil om det. Men det er klart at når premissene for å konkurrere er så dramatisk forskjellig som det Konkurransetilsynet viste i høst, er det ingen tvil om at det har preget utviklingen i 2019, uttalte Trond Bentestuen som er leder for Rema 1000 i Norge til DN tidligere denne uken.

Nå varsler han endringer.

– Fremover skal vi møte kundene bedre. Butikkene skal se bedre ut og handleopplevelsen i sin helhet skal løftes. Jeg har tro på at kundene skal respondere bra på det vi nå gjør, og vi har allerede fått god respons i 2020, opplyser Bentestuen i en epost.

Svakt marked

I fjor solgte norske dagligvarebutikker for 178 milliarder kroner. Det ble åtte nye butikker.

Det norske dagligvaremarkedet har nå uvanlig lav vekst, særlig hvis man tar i betraktning den generelle prisveksten.

– Vi har hatt en lav vekst på 1,3 prosent totalvekst. Dette er veldig lavt for Norge, sier Hege Witsø-Bjølmer i analysebyrået Nielsen.

Hun peker på at det er spesielt tre utviklingstrekk som gjør at dagligvarebutikkene blir utfordret:

* E-handelsaktører som Kolonial.no plukker omsetning fra de tradisjonelle butikkene.

* Grensehandel øker også kraftig. Nordmenn handlet 11,5 milliarder kroner på andre siden av grensen og økte 15,1 prosent i fjor.

* Dagligvarebutikkene taper omsetning til billigbutikker som Europris og Normal. Det er spesielt på varer som helse/skjønnhet og vaske/husholdningsprodukter som er konkurranseutsatt. Her er omsetningen nå fallende.

Svarer billigbutikkene

– Mer og mer av omsetningen går utenfor dagligvare. Det er viktigste forklaringen til den lave veksten. Veksten er bekymringsfull lav, sier Per Roskifte som er konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen.

Han erkjenner at dagligvare som bransje ikke har vært gode nok til å svare på de nye konseptene rettet mot helse/skjønnhet og vaske/husholdningsprodukter.

– Vi gjort mye for å møte konkurransen på de to varegruppene, både på pris og utvalg.

Roskifte peker på at det er liten risiko for aktører som Biltema å selge sjampo som har lang holdbarhet og lite svinn.

– Vi har en ny handletrend, og vi forsvarer kategoriene med nebb og klør.

– Dere har ikke tatt for grådige marginer på disse varene som førte til at kjeder som Normal kom inn?

– Jeg tror ikke det er hovedgrunnen. Vi har ikke vært flinke nok og så ikke dette komme. Den nye kjeden Normal har allerede fått 85 butikker. Det gir nok en annen butikkopplevelse og god kostnadskontroll, svarer Roskifte.

Meny var vinneren i sammenlignbar vekst, butikk for butikk, med en økning på 3,4 prosent i fjor.

– Vi opplever både sterk kundevekst og volumvekst, og resultatene viser at det er rom for en kjede som er opptatt av noe mer enn bare pris, opplyser Meny-sjef Vegard Kjuus i en epost.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.