Lavpriskjedene sliter med lav vekst og driver et etableringskappløp for å få opp stadig mer marginale butikker. Nå tror dagligvareekspert Sigmund Festøy at de nye dagligvarebutikkene på nett er i ferd med å overta volum fra de fysiske butikkene.

Han registrerer at nykommerne fisker kunder blant lavpriskjedenes gullkunder: Småbarnsfamiliene.

–  De nye dagligvarebutikkene på nett treffer en veldig attraktiv gruppe. Småbarnsfamiliene er kjernemålgruppen til kjeder som Kiwi, Rema og Coop Extra. De nye nettbutikkene bidrar til å forsterke konkurransen for denne gruppen, som er strategisk viktig, sier partneren i konsulentselskapet Plot.

Æ kan bli døråpner for netthandel

Lanseringen av Rema-appen Æ har tilsynelatende forsterket konkurransen mellom lavpriskjedene.

Festøy tror Rema i neste omgang kan bruke den nye kundebasen til å etablere dagligvarebutikk på nettet.

– Primært blir Rema mer attraktivt for de lojale kundene sine og de  får bedre oversikt over kundebasen sin. Men Rema får også en bedre mulighet til å etablere nettsatsning, for der har Norgesgruppen en betydelig fordel med Trumf og Coop har sitt kort.

Fra gründerbedrifter til industri

2016 var preget av at nett gikk fra å være gründerdrevet til å bli industriell. Inn i markedet kom Stein Erik Hagens nettmatbutikk marked.no og Norgesgruppens supermarkedkjeder Meny og Spar som en utfordrer til gründerselskapet kolonial.no.

 Dagligvarer på nett vokser raskt, men utgjør fortsatt en marginal andel av totalomsetningen i bransjen. Nordmenn kjøpte dagligvarer for 164 milliarder kroner i matbutikkene i 2015. Til sammenligning kjøpte vi mat og drikke på nett for vel 1,5 milliarder kroner, ifølge et anslag fra Virke Analyse.

Blodrøde tall

I fjor handlet 7 prosent av dagligvarekundene på nett mot 4 prosent året før, ifølge Mat på nett-barometeret som YouGov har utført på oppdrag fra Plot.

– 7 prosent er bare en brøkdel av av andelen som har lyst til å prøve. 38 prosent av dem som i dag handler på nett vil handle oftere på nett i 2017. Derfor ser vi nå en betydelig omlegging i måten vi kjøper mat og hvordan den distribueres.

Til felles har nykommerne at ingen har tjent penger så langt.

– Tallene er blodrøde. Jobben står fortsatt i å ta ned kostnadene for å tjene penger, sier Festøy.

– Er det i hele tatt mulig å tjene penger på nettet?

– Jeg tror det. Med teknologisk og dedikert tilnærming, samt utholdenhet, tror jeg det er mulig å lykkes.

Må endre vanene

For at kundene skal gå over fra tradisjonelle fysiske butikker til nettbutikker, må kundene være innstilt på å planlegge innkjøpene og vente noen timer på at varene kommer.

Kjernemålgruppen småbarnsfamiliene forsyner nesten halvparten av Norges befolkning. 

– 1,3 millioner nordmenn i aldersgruppen 30-49 år har ansvar for innkjøp av mat til seg selv i tillegg til én million hjemmeboende barn i alderen 0-17 år.

Denne gruppen har ikke de mest sofistikerte vanene.

– Småbarnsfamiliene handler ikke de mest spennende tomatene og beste biffen, men de handler gjenkjøpsvarer som melk og bleier.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.