– Vi er ganske sikre på at Amazon kommer i løpet av høsten. Det ser vi frem til, for det blir en spennende konkurransesituasjon, sier Elkjøp-sjef Erik Sønsterud.

Både Komplett og Elkjøp har i flere år forberedt seg på Amazons inntog, men så langt har oppstarten latt vente på seg.

Det er ventet at Amazon vil bruke logistikksentre i Sør-Sverige som en inngang til det nordiske markedet.

– Vi tror absolutt at Sverige er et første steg. Amazon har vokst i Nord-Tyskland, og nå kan det være mulig å betjene hele Norden fra Sør-Sverige der mange av de store nordiske kjedene har hovedlager i dag.

De to norske elektronikkaktørene Elkjøp og Komplett etablerte blant annet egne markedsplasser med utvalgte partnere for å komme Amazon i forkjøpet. Komplett skrinla sin markedsplass etter store tap lenge før den amerikanske nettgiganten fikk opp sitt distribusjonsnett, mens Elkjøps markedsplass har fått en mer nedtonet rolle.

Tidligere har Elkjøp kjempet mot tyske Mediamarkt i Sverige uten å bli utkjempet.

Tjente over én milliard

Elkjøp-konsernet økte inntektene med hele 3,5 milliarder kroner i det avvikende regnskapsåret som ble avsluttet ved utgangen av april. Mye av veksten skyldes valutaeffekter som følge av omsetningen i Sverige, Danmark og Finland skjer i lokal valuta. Den sammenlignbare veksten var på 4,4 prosent.

I kjølvannet av den ekstraordinære koronasituasjonen hadde Elkjøp en vekst på solide 24 prosent.

Elkjøp Nordic fikk et driftsresultat (ebit eksklusiv IFRS16) på hele 1,3 milliarder kroner.

– Hva er det som gjør at flere av elektronikkaktørene har mye høyere vekst enn andre bransjer?

– Veksten var ikke like høy første halvår. Det kommer hele tiden nye produkter og tjenester som er viktige for folk, spesielt nå i denne fasen med hjemmekontor og hjemmeskole.

Spillprodukter og husholdningsprodukter knyttet til oppussing har også en høy vekst.

Prispress

Sønsterud tar det ikke for gitt at Amazon presser prisene ytterligere ned.

– Det er ikke nødvendigvis slik at prisene og marginene blir presset. Amazon har et bredt vareutvalg og netthandelsandelen vokser der de kommer inn. Det er mulig at presset blir større der netthandelsandelen er lav og for rene netthandelsaktører.

Sønsterud mener marginene er generelt presset på forbrukselektronikk. Transparente priser på hardvarer, har ifølge Elkjøp-sjefen allerede bidratt til fallende marginer.

– Amazon selger produkter som allerede er på en synkende marginutvikling. På disse kategoriene er det allerede rene nettbutikker som Komplett og Netonnet. Hvis man undersøker prisene i Norge, så er vi konkurransedyktige.

Elkjøp prøver å vri seg bort fra der konkurransen er størst.

– Vi jobber med å utvikle tilbehør og tjenester der det er bedre marginer, sier Sønsterud.

Klikk og hent

Mens dyre butikklokaler ofte blir sett på en hemsko i konkurransen med globale nettgiganter, har Elkjøp-sjefen motsatt innfallsvinkel.

– Vår styrke er at vi har 416 butikker med mer enn 10.000 medarbeidere som kan møte kundene lokalt. Det er en styrke vi har tro på.

Elkjøp var tidlig ute med klikk og hent. Det gjør at Sønsterud mener de er godt posisjonert.

– Nettsalget vårt vokser mye, og klikk og hent er hovedstyrken vår. Dette definerer vi som vår fremste styrke sammen med rådgivningen våre ansatte gir i butikken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.