I Elkjøp-varehuset på Storo i Oslo står rekke etter rekke med reoler med nye smarthjemprodukter.

Denne nye generasjonen med forbrukselektronikk omsetter allerede for en milliard kroner og bidro til at det nordiske elektronikkonsernet passerte 38 milliarder kroner i omsetning i fjor.

Mange av produktene kan betjenes ved hjelp av stemmestyring.

Den nye Elkjøp-sjefen Erik G. Sønsterud tror introduksjonen av Googles stemmestyrte assistent bare var første fase.

– På stemmestyrte produkter vil det skje en revolusjon. Og kundene trenger ofte hjelp til å få det installert, sier Sønsterud som fredag formelt overtar som ny toppsjef i Elkjøp etter at forgjengeren, Jaan Ivar Semlitsch, nylig ble utnevnt til ny Orkla-sjef.

I løpet av de siste årene har Elkjøp utviklet et tjenestespekter som omsetter for 1,5 milliarder kroner. Og større skal det bli etter hvert som produktene blir mer avanserte.

– Vi skal være kundens betrodde rådgiver til å sette opp, installere og bytte ut, samtidig som vi har et miljøansvar, sier Sønsterud.

Kundeundersøkelser viser at et flertall av kundene forventer bistand til å sette opp produktene, og det er også en betalingsvillighet.

– Dette er komplekse varegrupper. Alt fra varmestyring, lys og alarm til kjøleskap og komfyr kan styres fra mobilen. Det gir mange spennende muligheter for kundene, ikke minst når kundene får en gevinst ved at de kan spare penger, sier Åshild Indresøvde, som er merkevaresjef i Elkjøp.

Fryktet å miste 500 millioner

Elkjøp tok et nytt trinn på sin vekststige i fjor med en sammenlignbar vekst på fire prosent.

Det nordiske elektronikkonsernet er svært lukrativ for de engelske eierne i Dixon Carphone. I siste regnskapsår leverte Elkjøp et overskudd på 1,2 milliarder kroner.

– Det har vært et tøft år for retail, der mange har tapt penger og gått bakover. Vi hadde rekordvarme som dro ned salget, men likevel leverer vi rekordomsetning.

Elkjøp vokste også i Norge til tross for fem butikknedleggelser som følge av at Lefdal ble avviklet som egen kjede.

– Vi kalkulerte en risiko på 500 millioner i tapt omsetning da Lefdal ble avviklet som egen kjede. Derfor er vi fornøyde med å ha beholdt så mye av den omsetningen, sier Fredrik Tønnesen, som er leder for Elkjøp Norge.

Lønnsomheten i Norge er betydelig styrket, med en forbedring i driftsresultatet fra 192 til 300 millioner kroner siste regnskapsår.

– Avviklingen av Lefdal som egen kjede gjør at vi har fått ned kostnaden til markedsføring. I tillegg har vi fått lavere kostnader ved overgangen til elektroniske prisskilter i butikkene, sier Sønsterud.

Konkurransefortrinn

Tidligere denne uken skrev DN om Power (tidligere Expert) som har samlede underskudd på tre milliarder i løpet av en tiårsperiode. Også den rendyrkede nettbutikken Komplett gikk med underskudd i fjor.

Elkjøp-sjefen avviser at den dominerende rollen i Norden har gjort kjeden defensiv på pris.

– Du kan se i regnskapene at vi er ikke drevet av høyere marginer. Vi skal matche på pris og ha varene på lager, sier Sønsterud.

Selv er den tidligere finansdirektøren i Møller og Elkjøp styrket i troen på de fysiske butikkene.

– Butikkene er et av vårt store konkurransefortrinn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.