Tidlig mandag morgen om en knapp uke starter jobben med å plukke ned alle skiltene til den tradisjonsrike elektronikkjeden Lefdal. Nå skal alle butikkene gjøres om til hovedkjeden Elkjøp.

– Det er vanskelig å være nummer to og tre i et marked. Derfor slår vi Lefdal sammen med Elkjøp, sier merkevaredirektør Åshild Indresøvde.

Både Lefdal og Elkjøp eies av den engelske elektronikkgiganten Dixon Carphone.

De 21 Lefdal-butikkene har en samlet omsetning på 2,5 milliarder kroner. Selve butikkdriften har de siste tre årene gitt et samlet underskudd på nærmerei 30 millioner kroner.

– Lønnsomheten i Lefdal har ikke vært bra. Lefdal har levert god lønnsomhet i mange år, men de tre-fire siste årene har vært utfordrende, sier Fredrik Tønnesen, som leder Elkjøp Norge.

Som følge av sammenslåingen blir en Lefdal-butikk på Lade i Trondheim og en Elkjøp-butikk i Haugesund lagt ned. 30 årsverk blir berørt, men mange av disse vil få tilbud om omplassering til andre butikker. Begge butikkene har slitt med underskudd.

Elektronikkbransjen har de siste årene vært preget av knallhard konkurranse og marginpress.

Elkjøp-ledelsen påpeker at effektiviseringsgevinsten har vært åpenbar i flere år.

– Lefdal-butikkene har fått det tøffere siden Elkjøp har hatt flere butikker å fordele kostnadene på. For de 21 Lefdal-butikkene har det vært dyrere å ta markedsføringen enn for 110 Elkjøp-butikker, sier Tønnesen.

Ble for like

Mens Elkjøp har mange innslag av selvstendige kjøpmenn over hele landet, har Lefdal i større grad vært et storbyalternativ plassert i kjøpesentre og sentralt plasserte handelsparker.

– En del av årsaken er at vi ikke har lykkes med differensieringen mellom Elkjøp og Lefdal. Hadde vi nådd andre kundegrupper med et litt forskjellig utvalg, så hadde vi nok ikke gjort dette.

Amazon lusker i kulissene

Elkjøps toppsjef, Jaan Ivar Semlitsch, hevder at sammensmeltingen av Elkjøp og Lefdal vil gjøre konsernet mer konkurransedyktig.

Han trekker frem en lavere kostnadsbase som hovedårsak for Lefdal-nedleggelsen.

– Det handler om å ta grep i egne rekker. Den norske modellen med to varemerker avviker fra de andre landene. Ser man utenfor Norden, er nummer to- og tre-spillerne i døden.

Lefdal er i dag nummer tre i det norske markedet bak hovedkjeden Elkjøp og utfordreren Power, som er eid av XXL-gründer Øivind Tidemandsen og Wilhelmsen-familien.

– Er det aggressiviteten fra Power (tidligere Expert) som er årsaken til at Lefdal forsvinner?

– Viktigere er nok den globale konkurransen med aktører som Amazon på vei inn i det nordiske markedet.

Elektronikkbransjen har i likhet med all annen handel opplevd en sterk konsolidering de siste tiårene. Utviklingen mot færre og større kjeder har skjedd gjennom flere år, men nå er det økt konkurranse fra rene nettbutikker som skaper sjokkbølger i norsk handel.

Den siste tiden har spekulasjonene rullet om Amazon inntar Norden med nytt hovedlager i Sør-Sverige.

– Hvordan ser de engelske eierne på sammenslåingen?

– Vi har 100 prosent støtte. De ser den samme trenden i andre land, at det gjelder å ha en sterk nummer én-posisjon.

82 år lang historie

Det var i 1996 at Elkjøp-konsernet slukte den hissige utfordreren Lefdal for 150 millioner kroner.

Elkjøp sluker Lefdal – faksimile fra Dagens Næringsliv 22.10.1996
Elkjøp sluker Lefdal – faksimile fra Dagens Næringsliv 22.10.1996

Den gangen var det seks godt posisjonerte butikker eid av Lefdal-familien.

Flere i bransjen protesterte og hevdet at den norskeide elektronikkgiganten ville få en markedsandel på over 50 prosent. Oppkjøpet ble likevel godkjent av konkurransemyndighetene.

Flere familiemedlemmer satt igjen med god fortjeneste etter salget, deriblant datteren til gründeren, som fikk med seg 50 millioner etter salget.

Gründer var Klaus Lefdal som la grunnlaget allerede i 1936. I den første fasen gjorde de om gatelysene i gamle Christiania fra gass til elektrisitet. Senere vokste selskapet både innen el-installasjon og butikkdrift.

Lefdal installasjon ble videreført som eget selskap med familien på eiersiden. Selskapet hadde i fjor en omsetning på over 200 millioner kroner og leverte et rekordoverskudd på litt over åtte millioner.(Vilkår)

Heiser de ansattes pulter opp i taket på slaget 18
I det nederlandske reklamebyrået Heldergroen har de et knep som gjør at de ansatte ikke kan jobbe lenger enn til normalarbeidsdagens slutt.
01:59 Min
Publisert: