– Vi har satt opp shuttlebusser, har 30 vektere på plass og har alliert oss med politiet, sier Einar Sørland som er sjef for Norwegian Outlet i Vestby.
I fjor var det tilløp til amper stemning da merkevarebutikkene i Vestby åpnet dørene.
Han innrømmer at ble de tatt litt på sengen i fjor.
– Det er som Karl Johan 17. mai – kjåka fullt. Likevel melder folk tilbake at de får tatt det meste av julehandelen. Jeg tror at mange får tatt unna et bra jafs før jul med denne skikken.
Ikke bare b-varer
DN omtalte tidligere denne uken hvordan de store elektronikkjedene tilpasser sine logistikkmaskiner til det amerikanske shoppingfenomenet.
Elkjøp-sjef Jan Erik Semlitsch avviste at det er bare er B-varer som hentes frem fra lageret på Black Friday.
– Det første året var det bare de billigste varene som forsvant ut, men nå går det også langt mer av de dyre varene enn forventet. Andelen flatskjermer på 55 tommer og oppover er større enn vanlig, så det er mange som handler premiumvarer også, sier Semlitsch.
Ved Elkjøps Megastore på Lørenskog er det kø grytidlig om morgenen.
– Folk bruker å gå relativt bananas, sier Øystein Schmidt som er kommunikasjonssjef for Elkjøp.
Ser en kapasitetsgrense
Hos Norwegian Outlet i Vestby er målsetningen i år at de 44 butikkene skal passere en million i snittomsetning.
– Salgssmessig er Black Friday som en hel månedsomsetning for et gjennomsnittlig kjøpesenter, sier Sørland.
På Vestby ble fenomenet introdusert i 2010. I de påfølgende årene var det en formidabel økning i salget. I 2013 var det store gjennombruddet med 55 prosent økning, men nå regner han med at veksten flater ut.
– Det er en kapasitetsgrense for hva vi kan få ut av det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.