På få år har Black Friday utviklet seg til årets største handelsdag. I år er kjedene tvunget til å justere shoppingkonseptet.

– Vi vil absolutt ikke ha de vanlige køene. Derfor har vi droppet de vanlige kampanjene, som timetilbud, sier Fredrik Tønnesen som er leder for Elkjøp Norge.

Godt forberedt

Elkjøp har forberedt seg med å innhente vektere og sperringer for å unngå ansamlinger i og utenfor butikkene. De har også hatt samtaler med Oslo kommune for å unngå smittespredning på Black Friday.

– Vi har brukt all vår tid på å unngå at det blir overfylte butikker. Vi tror at nettet vil ta unna det meste av salget i år.

Under årets Black Week, handledagen som har vokst til å bli en hel uke med varer på salg, skal Elkjøps konkurrent Power ha koronavakter i alle butikker, som skal sikre antall personer i butikken. I tillegg skal de supplere folk med håndsprit og munnbind.

– Dette er noe vi gjør for å gjøre årets handel så trygg som overhodet mulig. Vi kommer også til å vaske ned butikkene med jevne mellomrom, og vi har satt opp teppefliser i butikkene for å hjelpe folk med å huske å holde avstand, sier Anders Nilsen, sjef for Power Norge.

Rekorder står for fall

De fleste netthandelsaktørene har hatt en enorm vekst de seneste månedene, og det ventes nye salgsrekorder i dagene som kommer.

Tendensen de siste årene har vært at Black Friday, som i år er 27. november, er utvidet til Black Week. I år er salget spredt enda mer, og har allerede vært i gang i flere dager for medlemmer av kundeklubben til Elkjøp.

– Slik markedet for elektronikk har vært i år, så vil jeg tro at vi ser nye rekorder uken sett under ett, sier Tønnesen.

Power-sjefen er ikke i tvil om at årets Black Week vil sette nye rekorder. Kjeden har forberedt seg i lang tid på å håndtere kundepågangen.

– Vi er utrolig privilegerte som kan fortsette å holde åpent. Vi har i lang tid jobbet med massetiltak, og innfører nye hele tiden, sier Nilsen.

Nilsen sier at hele organisasjonen har snudd seg rundt og vært kreative – ikke bare for gjennomføringen av selve uken, men også i planleggingen av den.

– Vi har kansellert alle møter internt i butikkene som vi vanligvis har under og i forkant av Black Week. Med hjelp av proft tv-utstyr og green screen har all informasjon og alle forberedelser skjedd over nett, noe som har fungert utmerket, sier Nilsen.

Flaskehals

Den nye hjemmekontorbølgen er nå med å løfte salget av elektronikk. Spesielt salget av laptoper og pc-er har tatt av. Handlevanene er også påvirket.

– Når folk sitter mye på hjemmekontor, er det enkelt å klikke seg inn og få levert hjem eller hente selv i butikk, sier Tønnesen.

Hele logistikkapparatet settes nå på en stor prøve. For å håndtere salgstoppen er både hovedlageret i Jönköping og butikkene fylt opp med varer. Det er derimot selve hjemleveringen som kan bli flaskehalsen.

Hjemlevering

– Det er begrensninger på hjemlevering av store ting. Erfaringen tidligere har vært at jo nærmere man kommer Black Friday, jo lenger må man vente før vaskemaskinen kommer. Mange velger derfor klikk og hent, opplyser Tønnesen i Elkjøp.

Nilsen tror det kan bli utfordrende å levere så raskt som de ønsker under den store salgsuken, men sier de vil gjøre hva de kan for å opprettholde standarden.

– Vi vil gjøre alt i vår makt for å opprettholde klikk og hent-funksjonen. Posten sier også at de har kapasitet, men det er vanskelig å garantere noe på vegne av en tredjepart. Vi vet heller ikke helt hva som kommer, men allerede nå ser vi kraftig vekst, og nye rekorder blir det garantert, sier Nilsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.