Gjennom pandemien har Europris levert sterk salgsvekst og sterke resultater.

Torsdag morgen la Europris frem tall for andre kvartal. Fasiten viser et resultat før skatt på 363 millioner kroner av en omsetning på 2,1 milliarder kroner.

Det var på forhånd ventet en omsetning på 1,93 milliarder kroner og et resultat før skatt på 232 millioner kroner, ifølge estimater fra ti analytikere sammenstilt av Infront.

Resultatet ble tatt godt i mot på Oslo Børs. Torsdag ettermiddag steg Europris-aksjen rundt tre prosent.

Omsetningen ble ikke like sterk som andre kvartal i fjor, men lønnsomheten var desto bedre (se resultatboks) grunnet høyere marginer og bedre kostnadskontroll, ifølge kvartalsrapporten.

– Andre kvartal var utfordrende for oss på grunn av koronarestriksjonene. Likevel fortsatte vi å forbedre effektiviteten i driften og klarte å levere et rekordresultat, sier administrerende direktør Espen Eldal i Europris i forbindelse med kvartalsrapporten.

Europris oppnådde en fortjenestemargin på 47,2 prosent i andre kvartal, en økning på 4,6 prosentpoeng fra samme kvartal fjor.

Måtte stenge butikker

Til tross for at dagligvarer utgjør en stor andel av sortimentet til Europris, ble selskapet nødt til å stenge en lang rekke butikker på nyåret. Grunnen var at Europris falt utenfor regjeringens definisjon av dagligvareaktør.

– Rent prinsipielt mener jeg at Europris, med 60 prosent av det samme vareutvalget som dagligvarebutikkene, burde fått lov til å holde åpent og vært med på å ta trykket ned på dagligvarebutikkene. Vi har respekt for at myndigheten ville ha ned trykket på kollektivtrafikken, men jeg synes det kanskje var en overreaksjon å stenge ned alle butikker i Viken – fra Halden til Hemsedal, sier Eldal til DN.

I april holdt Europris fortsatt 93 av totalt 267 butikker stengt. Mange av dem på Østlandet, som vanligvis er et av de mest innbringende områdene for Europris.

I kvartalsrapporten fremgår det at salget i april ble negativt påvirket av at 22 prosent av butikkene var midlertidig stengt grunnet koronapandemien og avleggingen av årets påskeferie. I snitt var åtte prosent av butikkene midlertidig stengt i andre kvartal.

I begynnelsen av mai kunne Europris åpne dørene på nær samtlige av dets butikker igjen. Av de 267 butikkene drifter selskapet 239 selv, mens 28 drives av franchisetagere.

Til tross for at andre kvartal i fjor var det sterkeste i Europris' historie, fortsatte selskapet å levere solide tall med positiv salgsvekst i mai og juni i år målt mot samme måneder i fjor.

I kvartalsrapporten skriver Europris at kategoriene kjøkken, hjem og interiør fortsatte å gjøre det bra, mens det var salgsvekst innen kjæledyrmat og tilbehør, i tillegg til sesongvarer innen vår- og sommersegmentet.

– Hva skjer når svenskehandelen tar seg opp igjen?

– Det er det spørsmålet alle lurer på. Det er egentlig alt for kort tid siden grensen åpnet til å si noe definitivt om det, sier Eldal og legger til:

– Butikkene ved grensen har hatt en eksponentiell vekst det siste året. Vi venter at salget vil falle tilbake, men vi tror det vil skje over tid. Jeg tror at Europris er godt posisjonert for fremtiden.

Halv milliard for leketøy

På kvartalets siste dag annonserte Europris kjøpet av Lekekassen, som er Norges største leketøysbutikk på nett. Europris legger en halv milliard på bordet for 67 prosent av aksjene i selskapet. Transaksjonen blir gjennomført 30. juli, og er dermed ikke konsolidert i regnskapet for andre kvartal.

Leker har tidligere ikke vært et satsingsområde for Europris. Eldal fortalte at målet med oppkjøpet er å kunne tilby flere og bedre leker i fysiske butikker, men også å styrke Europris' posisjon på nett.

– Oppkjøpet av 67 prosent av Lekekassen vil styrke vår ekspertise innen netthandel, og vi vil fortsette å utnytte markedsmuligheter. Jeg mener vi er forberedt og posisjonert for å fortsatt være markedsledende, sier Eldal.

Av selskapets omsetning på ni milliarder kroner i 2020, utgjorde netthandelen kun én prosent.

Aksjen til nye høyder

Europris ble børsnotert i 2015. I årene som fulgte hadde aksjen en relativt flat kursutvikling.

Da koronapandemien inntraff falt aksjen 30 prosent, men hentet seg raskt inn igjen. Siden fjorårets bunnpunkt har aksjen steget 140 prosent, mens hovedindeksen på Oslo Børs har steget rundt 80 prosent i samme periode.

Før børsåpning omsettes Europris-aksjen for 58,2 kroner, noe som gir selskapet en markedsverdi på 9,7 milliarder kroner.

Eldal sitter for øvrig på Europris-aksjer for til sammen 36 millioner kroner, der han ifølge DNs regnestykker har en papirgevinst på rett over 15 millioner kroner, medberegnet børsoppgangen for Europris torsdag. Aksjene ble kjøpt sent i 2017. Eldal tok over som Europris-sjef for nåværende XXL-sjef Pål Wibe i april 2020, etter å ha vært finansdirektør i selskapet fra januar 2014.

Av analytikerne som har oppgitt anbefaling har fem av dem kjøpsanbefaling, mens fem har hold. Kursmålet varierer mellom 52 kroner og 70 kroner, med et snitt på 62,2 kroner, ifølge Infront.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.