Lavpriskjeden Europris fikk et resultat før skatt på 243 millioner kroner i tredje kvartal, opp fra 109 millioner kroner i samme periode i fjor. Det er over en dobling av resultatet.

«Europris har hatt sterk salgsvekst drevet av endret forbrukermønster som et resultat av strenge nasjonale smitteverntiltak og solid merchandising», skriver selskapet i en melding.

«Merchandising» omfatter flere ting, blant annet å fremme salg i butikk, planlegge sortiment og innkjøp.

Inntektene økte med 28,5 prosent til 1,9 milliarder kroner, opp fra rundt 1,5 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Bedre enn markedet

– Så langt i år har vi gjort det betydelig bedre enn markedet og befestet vår posisjon som Norges ledende lavpriskjede. Dette er et resultat av solid merchandising i alle deler av verdikjeden vår, sier administrerende direktør Espen Eldal i Europris i meldingen.

Sammenlignbar vekst var på 26,5 prosent i kvartalet. Det vises samtidig til en analyse fra Kvarud Analyse som sier at veksten i markedet for øvrig var på 12,2 prosent i perioden.

Ifølge Europris er salgsveksten drevet av mange som jobber hjemmefra og restriksjonene i forbindelse med utenlandsreiser, som fører til økt innenlands forbruk.

Bruttomarginene har vært stabile i kvartalet, til tross for et skifte til varer med generelt lavere marginer.

Økt omsetningen med en milliard i år

Så langt i år har Europris økt inntektene til 5,49 milliarder kroner, opp over en milliard kroner fra samme tid i fjor da inntektene lå på 4,34 milliarder kroner i årets første ni måneder.

Resultat før skatt har økt fra 211 millioner kroner til 561 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.