Et av de siste stedene Europris-kjeden har åpnet ny butikk, er Brekstad i Sør-Trøndelag. Tettstedet med under 2000 innbyggere ligger ved enden av flystripen på Ørland.

– Vi har fortsatt noen blanke felter på kartet, sier Europris-sjef Pål Wibe.

Han poengterer at nyetableringene skal være lønnsomme etter kort tid.

– Nyetableringene er lønnsomme og overgår våre forventninger. Vi vil aldri åpne butikker som ikke er lønnsomme og oppfyller våre investeringskriterier.

– Er det mulig å tjene penger på et sted som Brekstad?

– Det er i hvert fall mulig for oss, men kanskje ikke for så mange andre enn Europris, humrer Wibe.

Etableringsrally

Resultatet for første kvartal fremstår som langt mindre forlokkende lesning enn Europris' kampanjeaviser. 

Kjeden måtte bokføre et underskudd på én million kroner mot et overskudd på 12 millioner i fjor. Kjeden fikk et driftsresultat på ni millioner mot 25 millioner i fjor.

En av årsakene til det svake kvartalsresultatet er nyetableringsrallyet som Europris har drevet de siste årene. Siden første kvartal i fjor har kjeden overtatt 15 franchiseeide butikker og åpnet 12 nye. Dette gir en negativ engangseffekt i første kvartal, men er ventet å gi høyere omsetning og forbedrede marginer utover året.

Wibe sier seg fornøyd med utviklingen og ikke minst kjedens sammenlignbare vekst (like for like) på nesten fem prosent.

Europris har vist seg å være en vekstmaskin innen sin særegne nisje, som ofte omtales som bredt vareutvalg. Likevel har det vært begrenset tro på aksjen siden børsnoteringen i 2015. Aksjen ble notert på 45 kroner, nå er kursen 38 kroner, som tilsvarer en nedgang på 15 prosent.

– I handel er vekst den magiske faktoren, sier Europris-sjefen Pål Wibe.

– Vi er størst og har slått markedet i 11 år (ref. Kvaruds kjøpesenterstatistikk og SSB, journ.anm.). Det morsomme er at det fortsatt er så mye vi kan bli bedre på. Listen over mulige forbedringer er heldigvis lang.

Tar over for franchisetagere

Under kvartalspresentasjonen var Wibe like oppglødd som en engelsk timeshare-selger på Gran Canaria da han viste frem det siste av hagemøbler fra kjeden.

– Hvis du ser på hagemøbler, så er vi veldig konkurransedyktige.

De siste årene har kjeden overtatt flere av franchisebutikkene, og nå er antallet forhandlereide butikker nede i 46 av 244 butikker.

Wibe mener dreiningen mot mer egeneide butikker er en naturlig utvikling.

– Dette er en prosess som er drevet mer frem av franchisetagerne enn av oss. Noen vil gjøre noe annet, mens andre ikke ønsker å investere i butikken på samme måte som vi har mulighet til.

– Er det dårlig stemning blant franchisetagerne?

– Nei, det må du nesten spørre dem om. Vi føler at forholdet er godt. Flere fortsetter som butikksjefer.

Merker leverandøropprydning

Wibe påpeker at etableringstakten også er drevet frem av mange tilbud om attraktive steder.

– Det byr seg mange muligheter fra gårdeiere som gjerne vil ha oss inn.

Europris ligger tett på flere av kategoriene i dagligvarebransjen og har nå tatt inn brus fra bryggeriet Roma fra Romerike.

– Vi gir sjansen til småprodusenter som får tilgang til et større marked, påpeker Europris-sjefen.

Også Europris har merket ettervirkningene av Remas såkalte bestevennstrategi der kjeden skjærer ned på antallet leverandører.

– Vi har merket pågang fra flere dagligvareleverandører som ønsker flere ben å stå på. De vet at vi er en kampanjemaskin, sier Wibe.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Horten: Her går minen fra annen verdenskrig i luften
Forsvaret sprengte tirsdag en mine som har ligget på bunnen av Oslofjorden siden 2. verdenskrig. Detonasjonen fant sted utenfor Horten. Rundt 50 miner skal destrueres i løpet av våren.
00:22
Publisert: